torsdag 1 december 2016

Mer pynt, men ändå lite mindre

Veckan rullar på och imorgon är det redan fredag igen.
Redan andra advent om ett par dagar och julen börjar knacka på dörren på riktigt.
Några klappar är redan inköpta, jag gillar att vara ute i tid 
och de sista veckorna före jul hinner jag inte så mycket mer än att jobba.
Många vill bli fina i håret innan tomten kommer!

Här hemma smyger jag upp lite mer pynt då och då,
men jag känner att det nog blir lite mindre än andra år.
Det känns bara att det räcker ändå på något sätt
och dessutom har mössen haft kalas i en jullåda som stod ute i ett kallförråd.
Nu är allt skurat, en del kastat och det som är kvar packat i en bra låda med riktigt lock och den ska nu förvaras i vårt nyinredda varmförråd som är garanterat musfritt.
Inget mer kalasande på våra julsaker!

Den grå fårskinnstomten har i alla fall hittat sin plats i fönstret.


Renen har också kommit fram på skåpet 
tillsammans med notpappersstjärnorna som jag vek förra året.


En liten minigran med rot och allt är fint i väntan på den stora granen.🎄


De frostiga lyktorna är också gjorda förra julen 
och de har faktiskt hållit sig fina nerpackade med socker som frost och allt. 
Inga möss på dem trots att socker väl borde vara gott för en hungrig mus...


Adventsljusen i salen är ett enkelt arrangemang och snart tänder vi redan andra ljuset.


Ja, en vecka går så fort och det är väl bara att hänga med så gott det går.

Trevlig helg!

Kram / Ann ❤

21 kommentarer:

  1. Så fint du gjort på bordet med alla ljus och lilla granen! Och fårskinnstomten är ljuvlig, jag hr ett par och det är de enda tomtar jag har framme. Det blir mindre och mindre julpynt för varje år här, tycker det är roligare med blommor och pynt från skogen. Och många ljus och slingor.
    Förstår att det är mycket för dig på jobbet innan jul, jag bokade tid hos min frissa för över en månad sen för att vara säker om en tid.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte så många tomtar här heller. Bara de som jag tycker extra mycket om. Men desto fler ljus och ljusslingor!
      Kram, Ann

      Radera
  2. Så fint pyntat. Ja tiden rusar liksom men man hinner. Förstår att du har fullt upp på jobbet. jag skulle behöva en klippning jag med. fast det får vänta. Inte roligt när mössen leker och gnagar på ens saker. Vi har samma problem här. Kraaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur nog så håller mössen bara till i våra uthus! Vi har faktiskt aldrig haft en mus inne i vårt hus trots att det är så gammalt och det är jag glad för. Kanske för att vi har katt...
      Kram, Ann

      Radera
  3. Ja du det går fort nu och mycket man ska hinna med eller måste kanske inte allt. Jag kommer som många andra och vill bli fin. Här är det lite uppåt nu i allt det grå och trista. Våra dörrar kom i går och ska sättas upp på onsdag det blir bra då lurar jag mössen med även om Det där kemiska urinet jagat bort dom åxå.
    Ha nu en fin och bra helg i ditt fina hem
    Kram Meta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir kul att träffa dig igen Meta! Ses snart!
      Kram, Ann

      Radera
  4. Det du visar ger maximal justämning, behövs inget mer! Jag visar också min dikesgran idag, det viktigaste för mig, näst hyacinter. Nej, inte behövs det mycket!

    Tack för att du vill läsa min kommande roman, det värmer ska du veta!

    Ha en fin andra advent och ta hand om dig!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  5. Det enkla...ja du har verkligen så julmysigt! Jag har inte kommit igång än men ikväll blir det julbord, kanske jag får lite inspiration då :)
    Ha en härlig fredag!
    Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så gott med julbord! Ha så trevligt och kom ihåg att smaka av allt!
      Kram, Ann

      Radera
  6. Så jättefint du har det och vilken härlig julstämning! Nej, för mycket saker är aldrig bra, och jag tycker du har lyckats bra! Himla trist och snopet när mössen förstör! Ja, tiden rullar på och innan vi vet ordet av är det jul!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur nog så var det inte så mycket som jag behövde slänga. Lite rensning i jullådan var ju faktiskt bara bra!
      Kram, Ann

      Radera
  7. Vad julmysigt du har det!
    Men usch då vad tråkigt med påhälsning i julkartongerna... hoppas inte nåt alltför fint försvann... nej, jag tar inte heller fram så mycket, less is more heter det ju ;) Det blir mest kvistar och kottar och sånt, inga tomtar ännu här ännu, men din fina fårskinnstomte såg ju alldeles lagom ut. Kanske tar fram några framåt lucia ändå.

    Kram Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pynt från naturen gillar jag också och det behöver man ju inte heller spara år från år. Då blir det inget att mumsa på för mössen heller...
      Kram, Ann

      Radera
  8. Så fint och stämningsfullt hos dig! Försöker också minska på julpyntet men sen är det så himla kul att hitta nya platser och kombinationer så till slut är det ganska mycket iallafall. Åkte utanför stan idag och tänkte bla plocka lite mossa och annat från naturen, men då upptäcker jag att det var ett snölager där som försvårade det hela.
    Ha en fin helg!
    Kram RosMarie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner igen i mig i det där. Först bestämmer man sig för lite pynt och sen blir det mer till slut ändå....
      Kram, Ann

      Radera
  9. Det där med möss är aldrig kul... Vi fick in en mus i huset för ett par veckor sedan i samband med att vi renoverade en vägg och öppnade upp vid foder. Den rackaren dog snabba döden innan vi hann åtgärda väggen, katten var där blixtsnabbt!!!

    Vad jättefint du pyntat! Stort gilla också på de fina gamla stolarna med bordet till - och alla de vackra ljusstakarna, vilken skatt!

    Andra advents-kramizar aka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hua, möss inne vill man inte ha! Tur att katten var på hugget!
      Kram, Ann

      Radera
  10. Jättefint !...lite grått här med...fast i kök och hall har jag rött och vitt ;))
    Dikesgranar står lite här och var hos mej...även lite tall ;))
    Men jag gillar att hålla på, så här blir det lite av varje...fast jag plockar bort också, hihi...
    Mindre tomtar i år i alla fall....
    Varm kram bia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar ju också att fixa och pynta så det är svårt att hålla det på en lagom nivå. Det blir lätt lite mycket av allt till slut!
      Kram, Ann

      Radera
  11. Jättefint !...lite grått här med...fast i kök och hall har jag rött och vitt ;))
    Dikesgranar står lite här och var hos mej...även lite tall ;))
    Men jag gillar att hålla på, så här blir det lite av varje...fast jag plockar bort också, hihi...
    Mindre tomtar i år i alla fall....
    Varm kram bia

    SvaraRadera