lördag 25 mars 2017

Kvistar och gamla ting

Lördag igen och dags för ett blogginlägg!
Vad ska jag visa er idag?
 Ibland tycker jag inte att jag har något alls att visa
 men så plötsligt så får jag lite inspiration i alla fall.

Tid för kvistar inne som slår ut med ljusgröna blad är det nu!
Jag plockar in lite av varje och så blir det vår direkt.
På min gamla rokokobyrå flyttade jag bort lite ljusstakar 
och ställde lite fina flaskor med just kvistar i istället.


Än har de inte slagit ut så mycket men det går fort inne i värmen.
Forsythia på gång!


Byrån, spegeln och lampetten har jag fått efter mamma 
och det är mammas morfar som gjort byrån.
Den har gått i arv från mor till dotter så jag hoppas att min dotter vill ha den så småningom.
Men på ett villkor och det är att den inte ska målas!


Den lilla, lilla kaminen hittade jag i ett uthus här på gården
 och i den brinner det bara blockljus numer.
Till höger om den står ett kartrör med gamla kartor över byn och Erikslunds mark.
I den rostiga krukan finns det antika handgjorda tändstickor.
Mer om dem kan du läsa HÄR!


Gamla flaskor i grupp på en liten bricka passar bra ihop med den gamla byrån,
och syrenkvistarna slår snart ut.


En liten porslinsprydnad efter farmor hänger med än.
Jag plockar fram lite gamla saker då och då 
och så känns det lite nytt trots att inget nytt inhandlats.


Många gamla ting blev det idag och det är mest sådant som finns här hos oss.
Det passar liksom bäst i vårt gamla 1700-talshus.

Idag ser det ut att bli skapligt fint väder så det får bli en promenad alldeles strax.
Hoppas att ni också har det bra och att solen skymtar även hos er!

Kramar / Ann

19 kommentarer:

  1. Alltså, ditt hem är så härligt vackert och jag förstår att möblerna och speciellt då byrån är kär! Alltid extra roligt då man har saker som gjorts av sin egen familj!
    Kvistar är underbara att få ta in så här års och få tjuvstarta lite av allt som snart kommer där ute!
    På förra stället vi bodde hade vi forsythia och jag tog alltid in kvistar som blommade så fint med sina gula blommor. När vi flyttade hit köpte jag och planterade forsythia men visste inte vilken sort jag haft innan för det fanns två olika på plantskolan. Jag köpte båda men det har gått sådär med att få dem att blomma. Dels har de flera gånger fått byta plats då vi gjort om så mycket på gården sedan vi flyttade hit. Sedan hade vi för nåt år sedan ett ordentligt sorkår då det mesta tuggades sönder under snön.
    Förra sommaren fick de ännu en ny plats men förhoppningsvis på en plats de får stanna på men än är de så ynkliga för att jag ska kunna klippa av några kvistar och att ta in.Trist, men tids nog ska jag nog kunna njuta av dem inne också. Kanske får fuska lite i år och köpa några kvistar! :)
    Syren har vi däremot desto mera av och de har jag tagit in flera gånger av nu i år.

    Hoppas solen lyser hos er i helgen och att helgen blir toppenfin!
    Kram / Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina fina och långa kommentarer! Du skriver alltid så personligt och det är trevligt att få såna fina ord här på bloggen!
      Kram, Ann

      Radera
  2. Vackra släktklenoder, så härligt att kunna pynta med äkta historia! Vackert som alltid hos dig:)
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Skorpan som fortfarande är så anonym! 😉
      Kram, Ann

      Radera
  3. Fint med ärvda saker...jag har ju också en del !...egentligen alldeles för många. Hittade också en gammal kamin som jag har här i bloggrummet med ett blockljus i ;)). Så fint med kvistar i glasflaskor...tror bestämt jag ska ta in en Forsythia kvist också ;)...här släcker vi ned lyset en timme i kväll, mellan 20.30-21.30 earth hour. Ska ni ?
    Ha en fin kväll !
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, nu blev jag påmind om earth hour! Den hade jag glömt bort annars. Vi får se vad vi gör när klockan blir halv nio, kanske vi släcker ner allt och pratar lite istället för att se på tv. Det vore ju skönt faktiskt!
      Kram, Ann

      Radera
  4. Så vacker byrå och så roligt att det är en släktklenod! Det är roligt med ärvda saker när de sammanknippas med någon kär anhörig. När jag tittar på mina gamla saker och tänker på de som haft dem kan jag börja gråta, jag tänker på samtalen vi hade om sakerna.
    Nu slår alla kvistar ut fort när de kommer in, det är vackert!
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst kan man bli lite tårögd och nostalgisk när man tänker på alla människor och deras livsöden. Sen går de bort och deras liv glöms mer eller mindre bort. Livet är kort!
      Kram, Ann

      Radera
  5. Underbara gamla ting som passar perfekt i er fina miljö...
    Ett riktigt härligt inlägg!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Titti! Kul att du gillar det!
      Kram, Ann

      Radera
  6. Så fint du har det. Gamla möbler och andra detaljer som ger det där livet åt inredningen.
    Kvistar är så fint att sätta in på våren.Ibland blir man förvånad så fört dom utvecklas inomhus.
    Önskar dig en fin vårvecka!
    Kram Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du! Kul att du tittar in!
      Kram, Ann

      Radera
  7. Vilka vackra saker du har och som har en känd historia! Den byrån är otroligt vacker och en sån målar man inte! Så fint med kvistarna och de bruna flaskorna!
    Så stämningsfullt med kaminen! Jag förstår att det finns ett och annat på en gammal släktgård I gömmorna! Det är ju nästan som att gå på spännande loppis hemma hos sej själv!
    En fortsatt skön start på veckan önskar jag dej! Kram
    Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nog finns det saker så det räcker! Borde nog rensas lite i våra uthus, men det är kul att hitta små fynd ibland. Bäst att rensa lagom...
      Kram, Ann

      Radera
  8. Åååh vilken härlig gammal byrå, vilket hantverk, wow! Det kan man snacka om riktigt gediget möbelsnickeri, så kul att ha en historia bakom också. Vackert med kvistar, de slår ut fort. Jag har tagit in i omgångar, jättefint och helt gratis att hämta i trädgården :) Du visar många vackra ting, jag har ett likadant fat som du har dina flaskor på, ett kärt arvegods från mina föräldrar och jag tror att min mormor och morfar haft fatet innan dess :)

    Önskar dig en fin vecka!

    kramiz aka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det lite speciellt kul med gamla ärvda saker! Blandat med lite nytt blir det extra själfullt!
      Kram, Ann

      Radera
  9. Här är det faktiskt molnigt idag, efter att ha varit sol och skönt sen i lördags, men idag var det kyligt och moln som sagt, men det blir nog bra ändå :)
    Fint med gamla saker, och saker som släktingar har gjort är ändå roligare! Byrån är jättefin och den vill säkert dottern ha en dag!
    Kvistar ja, det måste jag ta in, tack för påminnelsen!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får väl vara nöjda med det väder vi får, det blir ju som det blir ändå. Nog hoppas man på soliga dagar nu framöver, det är ju vår!
      Kram, Ann

      Radera
  10. The content of your blog is exactly what I needed, I like your blog, I sincerely hope that your blog a rapid increase in traffic density, which help promote your blog and we hope that your blog is being updated.
    หนังออนไลน์

    SvaraRadera