måndag 6 mars 2017

Växter och krukor

Mars är här och våren väntar runt hörnet.
Jag handlade lite nya växter och krukor i veckan som jag tänkte visa er idag.

Lilla olivträdet fick en korg istället för zinkhinken jag hade innan. 
Jag köpte varsin korg till de två olivträd jag har,
 men tyvärr fick det stora olivträdet inte plats så nu får jag leta en större korg till den.


Den här gröna färgen är ju så härlig nu när man längtar efter vårgrönt både ute och inne 
och jag gillar att bladen är så blanka också.


Krukan i glas är ny den med.


Elefantöronen fick också korgar istället för krukor.


Clivian fick en lite högre vit kruka.


Den här fina och smarta bevattningskulan hittade jag förra helgen i Tällberg.
Så fiffig till extra törstiga växter, tror jag måste köpa fler...


Och så en liten gröning på köksbordet att förgylla frukoststunden med,
också med kruka av glas som egentligen är en återanvänd doftljusbehållare.


Om ni undrar vad jag har i glasen så är det en ingefärsshot i det lilla glaset och äppelmust i det större. Musten är gjord på våra egna äpplen i höstas och supergod.
Den slår vilken köpt juice som helst faktiskt!
En gul liten D-vitamin tar jag också varje morgon för att slippa bli vårtrött.

Helgens aktivitet har varit målning, målning och målning!
Solen har skinit ute och jag har bara målat inomhus.
Ett möbelmålningsprojekt som bara växte men nu är det snart klart 
och i nästa inlägg får ni se resultatet.

Ha det fint så återkommer jag snart med bilder på mina nymålade möbler!

Kramar / Ann

18 kommentarer:

  1. Vad fint du har pysslat om dina växter. Snyggt med korgar och glaskrukan passade ju så bra ihop med ljusstakarna. Spännande med ommålningen. Jag får titta in i morgon igen. Kraaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Hinner nog inte få till ett inlägg till imorgon, men till helgen kommer det en uppdatering det lovar jag!
      Kram, Ann

      Radera
  2. jag gillar också korgar till blommorna...fast patinerade krukor är också fint ;))
    Så spännande att se vad du ommålat framöver...
    Ha en fin start på nya veckan !
    Kramis bia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner mig så nöjd med målningen och snart ska jag visa lite bilder.
      Kram, Ann

      Radera
  3. jag gillar också korgar till blommorna...fast patinerade krukor är också fint ;))
    Så spännande att se vad du ommålat framöver...
    Ha en fin start på nya veckan !
    Kramis bia

    SvaraRadera
  4. Hur fint som helst! Den fiffiga grejen till törstiga blommor vore något att införskaffa. VAR hittar man den och kommer du ihåg priset? Tacksam för svar är
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag köpte bevattningskulan i en butik i Tällberg som heter Tällbergs leva och bo. Den kostade 79.-
      Såg nu att det finns en liknande på Lagerhaus för bara 49.- men de hade slut på online-lagret och vi har ingen Lagerhaus- butik här tyvärr. Hoppas att du hittar en du med!
      Kram, Ann

      Radera
  5. Spännande att få se dia nymålade möbler, väntar!
    Jag gillar också korgar som blomkrukor och har dem även ute till de faller sönder av väder och vind. Vilken enorm clivia du har! Det är så roligt med gröna växter lite här och var i hemmet, det blir lite livligare.
    Ha en fin vecka!
    Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Clivian är gammal och fanns i huset när vi flyttade in. Den blommar sällan men är fin ändå med sina gröna blad!
      Kram, Ann

      Radera
  6. Spännande o se vad du har målat! Och krukväxter, nu blev jag sugen på att inhandla lite nytt... så fint olivträd men det har jag ju redan dödat tre exemplar av så jag vet inte om jag vågar prova igen...😳 Men de är ju fina, o jag har ju faktiskt en korg som står utan en växt just nu...😉 Får se vad det blir!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har två olivträd och båda överlever verkar det som även i år... Jag gör inte så mycket med dem, men de trivs bäst ute på verandan. Så fort det går får de flytta ut dit. På vintern står de inne i hallen där vi har ca 18 grader, men de tappar mycket blad under vintern men tar sig igen när våren kommer. Nog klarar du ett olivträd!
      Kram, Ann

      Radera
  7. Härligt med alla gröna växter och nu börjar de ju ta fart när dagarna blir längre! Så fint med korgkrukor!
    Spännande med målningsprojektet!
    Ha en fortsatt fin vecka!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu börjar man längta efter vårgrönt både inne och ute!
      Kram, Ann

      Radera
  8. Härligt med alla gröna växter och nu börjar de ju ta fart när dagarna blir längre! Så fint med korgkrukor!
    Spännande med målningsprojektet!
    Ha en fortsatt fin vecka!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  9. Grönt och fint hos dig och det var en fin bevattningskula! Hoppas du hittar fler på Lagerhaus :)
    Hinner inte pynta här hemma just nu, ser så himla trist ut överallt...inget att fota om man säger så :)
    Ha en skön dag!
    Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr slut online på Lagerhaus och vi har ingen butik kvar här i stan synd nog. Letar efter fler kulor på nätet!
      Kram, Ann

      Radera
  10. Krukväxterna blir väl ompysslade hos dig och korgar gillar jag skarpt. Känns så vänligt och ombonat. Bevattningskulan var ju rolig, praktisk och snygg. Här får jag nog erkänna att det är de torktåliga växterna som trivs bäst.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här, därför blev jag förtjust i bevattningskulan! Passar perfekt till törstiga växter och i söderfönster som jag har gott om.
      Kram, Ann

      Radera