fredag 10 mars 2017

Färdigmålat

Tjoho, då var det fredag igen och en skön helg i sikte.
Fredag är väl en härlig dag! 
Jag jobbar ofta lite kortare dag då och alla kunder är glada och förväntansfulla inför helgen.
Idag är det dessutom sol och lite vår i luften, så skönt det känns!

Jag lovade ju lite bilder på mitt målningsprojekt som nu är helt klart.
Mina vita shabby chic-målade möbler såg väldigt trista ut,
och nog har jag tröttnat lite på för mycket vitt också så nu åkte färg, pensel och roller fram.

Hörnskåpet i köket såg ut så här innan målningen....


...och möblerna i salen så här.


Ganska så shabby och inte så väldigt chict längre tycker jag. 😊
Nej, på med lite färg i en varm ljusgrå ton.


Jag blev väldigt nöjd och möblerna känns som nya igen.


Inte helt lätt att välja en grå ton 
som inte blir för lila, inte för mörk, inte för ljus, inte för beige....
ja, ni fattar nog vad jag menar.
Jag valde kulör lite efter våra takmålningar som ni ser en skymt av här.


Jag tycker inte att TVn är så mycket att visa men så här blev skåpet under TVn 
och vårt soffbord som också fick samma färg.


Runda bordet fick samma färg och även fötterna på Emma-fåtöljerna.


En piedestal och en golvlampa fick sig en omgång också så nu vill jag inte måla på ett tag.
I och för sig så blev jag sugen på att ta mig an möblerna i sovrummet också, men inte just nu.
Nog är det fler än jag som tröttnat på Shabby chic-vitt? 

Ha nu en skön fredagskväll och en fin helg!

Kramar / Ann

31 kommentarer:

  1. OJ,så flitig du har varit med penseln, det var inte dåligt! Väldigt fin kulör, får man fråga vilket färgnummer det är? Jättefint och fräscht!

    Kram och trevlig helg!
    Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har målat med Lady supreme finish 05, Kulörkod: S1502-Y50R.
      Färgen blir sidenmatt och varmt grå. Den ändrar liksom färg efter ljuset och ser lite levande ut. Jättefin!
      Kram, Ann

      Radera
  2. Ja här har du en till som Vågar Vägra Vitt:) Grått är kanske "det nya vita", men så mycket snyggare och klassiskt. Mjukar upp mer än vitt som kan bli väldigt "platt" och livlöst.
    Hurra för att den trenden är på väg bort tycker
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu är ju den vita trenden på väg bort.
      Varmt och lite mer ombonat blir det ju utan allt för mycket kritvitt!
      Kram, Ann

      Radera
  3. Jag är en "vit" människa, men kan tänka mig att blanda det med svart/mörkgrått. Nu har jag ett gammalt skåp i vardagsrummet som är "avfärgat" en gång och det kommer att få vara brunt (även om jag inte gillar färgen nåt vidare!). Det är arvegods efter farmor och farfar. Sen har gubben gjort likadant med en spegelbyrå (varför, varför???) som står i hallen och den lär jag aldrig få måla om heller, haha. Tur att det bara är den möbeln där + en stol!. Men jag ska också måla i vår, fast mitt blir i vitt då!! Fast en sekretär som vi har i sovrummet tänkte jag göra svart, samma färg som tavlan som hänger ovanför. Så då vet du vad jag ska göra i vår. Bara det blir gjort också!!
    Ha en fin helg.
    Kram Elzie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vitt med svart och grått är fint. Jag gillar också att blanda naturfärger och träfärgat med ljusare nyanser. Det är ju blandningen som blir bra!
      Kram, Ann

      Radera
  4. Sååååå snyggt! Gillar färgen där...bra jobbat!
    Ha en skön fredag och en skön helg!
    Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Titti! Jag är så nöjd med färgvalet!
      Kram, Ann

      Radera
  5. Oj, vad du har jobbat med målning! Jag har nog aldrig varit så mycket för shabby chic men nu är jag så trött på vita hem som inte har någon personlighet. Du har ju inte bara vitt i ditt hem utan mycket som bryter av men en grå färg gör det mjukare. Vi har en hel de grått blandat med trä och även vitt.
    Ha en fin helg!
    Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar också lite blandning. För mycket vitt blir lite som att någon tappat en mjölsäck över alltihop. Hihi
      Kram, Ann

      Radera
  6. Oj vad du har målat. Fint blev det minsann. Fina personliga möbler du har. Jag har inte ledsnat på vitt ännu. Jag har ju mycket annat som är grått tex. köksluckor, sovrumstapet, soffan så det vita får vara kvar ett tag här. Trevlig helg! Kraaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju när det blir för mycket av det vita som det kan bli lite trist. En fin mix med andra toner är bara fint!
      Kram, Ann

      Radera
  7. Jättefin grå ton!! Det kan vara svårt att hitta rätt grå tycker jag, håller med om att TVn är ett nödvändigt ont i inredningen....

    Önskar dig en underbar söndag!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, helst vill jag gömma TVn i ett skåp, men inte hittat någon bra lösning på det än.
      Kram, Ann

      Radera
  8. Jättefint! Ja, nog vill man förändra, speciellt när våren nalkas. Och du har verkligen gjort ett storjobb! En så behaglig grå nyans du hittat. Det ÄR svårt att sluta om man har färg kvar i burken. Så fräscht! Jag skulle också behöva...

    Hoppas du njutit av solen igår. Idag ser det ut som vanligt. Jag är helnöjd med min medverkan på bokmässan!

    Må gott!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det känns bra. Kul att din mässa blev bra, hoppas att du fick sälja många böcker också!
      Kram, Ann

      Radera
  9. Det blev jättefint !! och jag blir lite full i skratt, för i dagens inlägg hos mej har jag vitt som tema, hihi...men inte shabby chic ;)....bara vanliga vita saker. Alla har vi väl några saker som är vita ;)....men nu är det ju mer färg som gäller och jag har grått och mörk turkos i vardagsrummet...här blandar jag färger ;)...men ett helt hem i enbart vitt skulle jag inte vilja ha i nuläget...
    Ha en fin kommande vecka !
    Kram bia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vitt är ju alltid rätt, men nu är jag lite trött på just Shabby-chicstilen. Lite mer färg känns nytt och kul!
      Kram, Ann

      Radera
  10. Jättefint,det du målat.Ljusgrått är vackert. Det bästa är nog när det är lite blandat. Jag gillar vitt,men det behövs lite grått och lite gammalt trä och kanske någon färgklick också.
    Ha det så gott!
    Kram Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du! En fin mix av lite olika toner är ju alltid finast och blir också roligare i inredningen.
      Kram, Ann

      Radera
  11. Så jättefint det blev! Ja, visst är det kul att förnya sej lite och det vita kan ibland kännas lite passé,särskilt om det blivit mera shabby än chict! Den ljusgråa färgen är verkligen snygg på gamla möbler! Strålande sol idag också! Hoppas att du får en fin dag!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lisa! Ingen sol här idag. Bara grå himmel....
      Kram, Ann

      Radera
  12. Det blev SUPERBRA!! Färgen ger ett mycket varmare intryck för rummet än vad den vita färgen gör. Jag har också målat ett hörnskåp i grått och målade även köksstolarna i samma färg, blev jättebra tycker jag. Du har det så fint med gamla charmiga möbler och andra ting!

    Många kramar aka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du! Helt klart en varmare känsla i rummet nu.
      Kram, Ann

      Radera
  13. Heja dig! Så snabbt du blev klar och superfint också. DU ÄR BÄST :D

    SvaraRadera
  14. Det blev jättebra! som du själv säger blir den grå färgen mycket varmare.Lite mera ombonat!
    Du har så fint i ditt/ert hem och alla de gamla möblerna är helt underbara! Helt i min smak!

    Ja allt vitt vitt vitt är nog absolut på väg bort nu och ersätts av grått men även av en hel del pasteller. I rätt miljö kan jag tycka att det är fint det med!
    Ha en riktigt fin söndag!
    Kram/Maria

    SvaraRadera
  15. Otroligt viket jobb du gjort! Blev superfint! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack vännen! Är sugen på att måla lite mer i sovrummet nu. Vi får se när jag får ett ryck!
      Kram, Ann

      Radera
  16. The content of your blog is exactly what I needed, I like your blog, I sincerely hope that your blog a rapid increase in traffic density, which help promote your blog and we hope that your blog is being updated.
    หนังออนไลน์

    SvaraRadera