fredag 29 januari 2016

Nu kommer receptet!


För några veckor sedan när jag fyllde år skrev jag om min köttfärssoppa som jag bjöd min släkt på när de ville komma och fira mig lite.

  Några har frågat efter receptet och det kommer här!

Het köttfärssoppa  
ca 10 portioner

1 liter vatten
2 buljongtärningar
1 gul lök
4-5 vitlöksklyftor
800 g köttfärs
2 morötter
5 dl grädde
2 msk sambal oelek
 1 burk krossade tomater
ev. soja för att få mer färg
paprikapulver
ev. spiskummin
salt
peppar


Häll vatten i en stor kastrull och tillsätt buljongtärningarna.
Dela löken i grova bitar, skala vitlöksklyftorna, 
skala och riv morötterna grovt och lägg allt i vattnet.


Koka upp, när det kokar tillsätt köttfärsen och rör om så att den delar sig.
Skumma soppan.
Låt allt koka så att köttfärsen blir kokt.
Tillsätt tomatkross, sambal och grädde.
Koka en stund till så att soppan får en krämig konsistens.
Krydda efter tycke och smak, soppan blir ganska stark så smaka av så det blir lagom
men det behövs ganska mycket salt enligt mig.

Serveras het med en klick creme fraiche i och kanske ett gott bröd till.



Soppan uppskattas av gammal som ung här hos mig och den är lättlagad och väldigt mättande.
 Hoppas att ni blir sugna att laga den!

Ha en skön helg!

Kramar / Ann


 



29 kommentarer:

  1. mums för soppa ;)...ser att vi nästan har samma tema idag, hihi...men du, jag fyllde år igår, hihi...det blev bubbel och smörgåstårta, inget märkvärdigt alls. Brukar inte fira födelsedagar nämnvärt ;).........trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, då blev det ett grattis i efterskott! Lite lagom firande är ju inte så dumt det heller,
      hoppas att din dag blev bra i alla fall!
      Trevlig helg!
      Kram, Ann

      Radera
  2. Tack! Ser matig och jättegod ut och receptet ska prövas vid nästa sammankomst här hos mig! Soppa är så bra bjudmat och har man ett gott bröd och en bit ost så är man hemma:)

    Trevlig helg.
    Kramar från Eva-Mari, som tar en paus från omplantering av krukväxter och nu har hela köket fullt av jord!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jord när man planterar om är ju i det närmaste oundvikligt, men det är inte roligare för det. Önskar att man kunde hålla till utomhus när det ska planteras om! Skönt när det är gjort sen!
      Trevlig helg!
      Kram, Ann

      Radera
  3. Vilken härlig soppa, och säkert mättande! Tack snälla för receptet! Den ska jag absolut prova!
    Önskar dej en fin fredag och skön helg!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, prova soppan! Den är jättegod och lätt att laga också!
      Trevlig helg!
      Kram, Ann

      Radera
  4. mm, tack för receptet! Den verkar jättegod, skall absolut prova! Jag gillar verkligen soppa!

    Önskar dig en trevlig helg!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Soppa är bra mat och både gott och mättande. Dessutom kan man ju koka soppa på nästan allt, kanske spik också! ;-)
      Trevlig helg!
      Kram, Ann

      Radera
  5. Det ser jättegott ut! Tack för reseptet, jag måste pröva det något tag :)
    Ha en fin helg!
    kram Tini

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det tycker jag att du ska göra! Det är en god och mättande soppa!
      Trevlig helg!
      Kram, Ann

      Radera
  6. Tack för receptet! Gillar soppa, speciellt vintertid. Blir perfekt att bjuda på nästa gång barn och barnbarn kommer hem.
    Ha en fin helg!
    Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Soppan brukar de flesta gilla oavsett ålder och den räcker till många också! Lite bröd och god ost till så är hela middagen klar!
      Ha det fint i helgen!
      Kram, Ann

      Radera
  7. Tack för receptet! Den ska definitivt göras! Vi brukar försöka att ha soppa minst en gång / vecka och det är roligt att kunna variera sig lite. ( gör alltid egen, ingen fusk med pulver eller från burk)
    Jag ser att det står ett glas rött vid sopptallriken. Härligt med just rödvin till soppa! Annars är det mest vitt tycker jag!

    Ha en riktigt trevlig helg!
    Kram, Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar både rött och vitt vin, men rött är nog bäst ändå. Soppa är gott och lättlagat, äter det gärna någon gång i veckan jag med.
      Trevlig söndag!
      Kram, Ann

      Radera
  8. Det är ju såå himlans gott med egengjord soppa!! Blev riktigt, riktigt sugen nu. Har inte ätit något idag av vissa anledningar! :-(

    Kraam Therese

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, har du åkt på någon magsjuka? Krya på dig i så fall!
      Kram, Ann

      Radera
    2. Japp, kräksjukan härjar! Hela året har vi varit sjuka. Du kan läsa mer på min blogg, om du vill! :-)

      Radera
  9. Men åh så gott! Ropade nu till min livskärlek - nu vet jag vad vi ska äta i morgon. Fram med lite älgfärs och i morgon blir det soppa. Ha en fin fortsättning på helgen. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Älgfärs är det som används här också. Tur att min kärlek är jägare så vi får njuta av älgköttet.
      Ha en fin söndag!
      Kram, Ann

      Radera
  10. Nu har vi prövat receptet! Mums så gott! Helt klart en ny favorit. Fin söndagskväll till dig. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att ni provade och gillade soppan!
      Ha det gott!
      Kram, Ann

      Radera
  11. Soppa är ju så himla gott och värmande! Har funderat på att köpa en "soppbok" faktiskt...
    Ditt recept ska jag testa i veckan, tack!
    Ha en glad vecka!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Soppa är jättebra mat så här på vintern, och gillar du soppa så prova den här. Den är så god!
      Ha en fin kväll!
      Kram, Ann

      Radera
  12. Tack för receptet! Jag har älgfärs i frysen, nu äntligen vet jag vad jag
    ska göra med den. Och alla ingredienser finns hemma, jag som älskar soppa!

    Ha det gott!
    Kramar /Cia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt med älgfärs, fast det går ju bra med nötfärs också. Vi har ju oftast älgfärs eftersom P jagar älg. Det blir gott hur som helst så prova vetja!
      Ha en fin kväll!
      Kram, Ann

      Radera
  13. Nu blir jag nyfiken - detta måste prövas! Soppa är verkligen perfekt både vardags- och bjudmat. Å´ härligt med recept på en rätt som ger mycket smaker men inte tar massor av tid att tillaga. Till helgen kanske ...
    Ha det fint!
    Kram Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är perfekt helgmat när man vill laga lite snabbt och det blir ju många portioner så det blir över att frysa in eller äta nästa dag också. Lycka till, hoppas du gillar den!
      Kram, Ann

      Radera
  14. Fick en liknande soppa på en fest på jobbet, sen dess är den en favorit. Om jag är ensam hemma flera dagar gör jag en stor gryta och äter soppa varje dag :)
    Härliga bilder du tagit
    Ha en bra vecka och kramar/AM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Soppa är ju så gott och väldigt bra men enkel mat. Smart att göra när man ska äta själv, snabbt och gott!
      Kram, Ann

      Radera