söndag 19 mars 2017

Krokus och timjan

Våren är här och det är ju alldeles underbart!
Man blir ju alldeles lycklig och vill ut och fram med allt på en gång.
Jag har städat verandan och gjort lite trevligt där 
så att vi är redo när det blir läge att sitta där.
Det borde bli snart om vädret håller i sig!

Ute börjar snödropparna dyka upp här och där och inne njuter jag av krokusar på köksbordet.



Mina pelargoner har satt ordentlig fart 
och nu längtar de nog snart ut till min nystädade veranda.


Jag fick tag på fler bevattningskulor på Tällbergs Leva och bo-butik
och snällt nog kunde de skicka dem med posten till mig så att jag slapp åka till Tällberg.  
Nu ska alla blommor som står i söderfönstren få varsin.


 Några tête-à-tête vill man ju ha så här i vårruset också.


Vår lokala handelsträdgård är äntligen öppen igen efter vinteruppehållet.
Jag saknar den butiken under vintern
 så när de öppnar för säsongen så är jag där som ett skott.
En timjankruka fick följa med hem tillsammmans med en eucalyptus 
och lite annat smått och gott.


Jag använder gärna timjan i matlagningen,  särskilt till älg som vi äter ganska ofta.
 Eftersom jag ju har en jägare i familjen så blir det ju så.

Jaha, och så var det snart söndag kväll och helgen är snart över.
Tur för mig att jag har ledig måndag imorgon, 
det förlänger helgkänslan rejält att få vara ledig just på måndagar.

Hoppas nu att ni har haft en skön helg 
och att kommande vecka blir trevlig och full av roliga saker!
Allt gott till er mina fina bloggvänner som tar er tid att läsa vad just jag har för för mig,
och tack snälla för alla fina kommentarer!

Kramar / Ann

21 kommentarer:

  1. Så fint du piffat med vårblommor !...visst blir man glad av alla fina vårblommor !!
    Idag har solen tinat bort snön mer o mer...men det har blåst så promenaden på landet blev lite
    kylig. Ha en fin söndagskväll !
    Kram bia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aprilväder här! Snöstorm och vårdagjämning och allt...
      Kram, Ann

      Radera
  2. Tack själv för dina hälsningar inne hos mig! Tittar så gärna in hos dig, och vad fint och vårigt du har det, och smarta - och vackra bevattningskulor!
    Låter skönt med ledig måndag! Själv har jag lediga onsdagar, det är bra det med, helgen blir visserligen inte längre, men veckan blir inte så lång utan det blir ett skönt avbrott mitt i. Överhuvud taget skönt att inte behöva jobba heltid ;-)

    Ha det gott och njut din lediga dag i morgon!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Onsdag är också en bra dag att vara ledig på. Det var jag när barnen var små, perfekt med ett avbrott mitt i veckan då vi fick vara hemma och mysa och vi slapp rusa iväg till dagis på morgonen.
      Kram, Ann

      Radera
  3. Jättesöta krokus, och så välväxta och fina pelargoner.
    Fina bevattningskulor, det måste jag köpa och prova.
    Kram Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev tokförtjust i bevattningskulorna och de är ju både snygga och smarta!
      Kram, Ann

      Radera
  4. Så fint dina pelargoner har vuxit! Mina går lite på sparlåga tycker jag. Bevattningskulor måste jag leta efter, behövs verkligen till mina växter eftersom vi är i stugan mycket och då inte hinner vattna så bra.
    Ha det gott på din lediga dag (jag har också ledig måndag)!
    Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mina pelargoner har satt ordentlig fart, men idag är det snöstorm här så det känns ju mindre kul.
      Aprilväder heter det väl...
      Kram, Ann

      Radera
  5. Jag älskar också timjan både i matlagning och att sätta näsan i på balkongen! Undrar om man kan ha de där praktiska bevattningskulorna på balkongen i sommar också? Jag har ju min i söderläge och ibland får jag vattna vissa växter två gånger per dag. Ska googla lite tror jag!

    Glad vårdagjämning!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nog borde det funka med bevattningskulor på balkongen också! Det vore ju toppen så att det blir mindre känsligt om det blir en solig sommar. Det har vi väl beställt i år, eller hur? ;-)
      Kram, Ann

      Radera
  6. Visst är det ljuvligt med alla vårblommor nu och så härligt att ha dem i kruka tills det blir dags för dem att sticka upp utomhus.
    Underbart med färska kryddor och jag kan tänka mej att det passar bra till vilt.
    Åh, såna glaskulor skulle jag verkligen vilja ha. Undrar om de finns i plantbutikerna.
    Dina pelargoner är otroligt fina -redan!
    Önskar dej en fin start på veckan!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns liknande kulor på Lagerhaus, men de var slut när jag upptäckte det. Kanske får de påfyllning snart?
      Kram, Ann

      Radera
  7. Visst är det ljuvligt med alla vårblommor nu och så härligt att ha dem i kruka tills det blir dags för dem att sticka upp utomhus.
    Underbart med färska kryddor och jag kan tänka mej att det passar bra till vilt.
    Åh, såna glaskulor skulle jag verkligen vilja ha. Undrar om de finns i plantbutikerna.
    Dina pelargoner är otroligt fina -redan!
    Önskar dej en fin start på veckan!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  8. Ja dom där bevattningskulorna är ju helt perfekta! Vårfint hos dig och vi ska visst få en hel del soliga dagar framöver :) Ljuvligt!
    Nu dags att ta tag i dagen...
    Kram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu vill vi ha soool och lite varmare! Det är dags nu!
      Kram, Ann

      Radera
  9. Ja så underbart att man kan se slutet på vintern och våren är faktiskt här. Nu vill man frossa i vårblommor och livsandarna börjar vakna upp igen. Så fint du gjort! Förstår att du längtar till din veranda. Själv börjar lusthuslivet vakna till liv men ännu en tid får jag ha tålamod och bara längta...
    Kram RosMarie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Längtan är stor nu och just idag känns det faktiskt som vår här!
      Kram, Ann

      Radera
  10. Vad fint du gjort med alla vårblommor!
    Jag får nog försöka ta mig till stan och köpa lite vårlökar! Det är ju sån stämning att få sätta dem i fina kärl inne. Ute dröjer det nog än ett tag innan nån blomma visar sig hos oss, det är på tok för mycket snö men de kommer nog de också tids nog!
    Ha en fin fredag och en riktigt trevlig helg!
    Kram / Maria

    SvaraRadera
  11. Jag ångrade att jag inte köpte bevattningskulor när vi var i Tällberg, så jag har beställt på nätet efter det! Perfekt när man åker bort och vattningen sköter sig själv! :)
    Fint du har med alla blommor! Kram H

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur att du hittade på nätet du med! Det är ju jättesmarta grejer det där!
      Kram, Ann

      Radera