söndag 18 februari 2018

Mormorsrutor

Så här i februari när vädret och det mesta är lite småtrist 
så blir det lite tid över att vara lite kreativ för mig.
Något som jag länge gått och tänkt på och som jag vill lära mig är att virka mormorsrutor.
Jag är ingen van virkare, men ni som läst min blogg länge 
vet ju att jag virkade runda mattor av matt-trasor förut.
Det var kul och om ni vill kan ni läsa om det HÄR!

Nu har jag faktiskt börjat virka rutorna och det ska bli en pläd så småningom.
Jag hittade en film på Youtube med en bra och lagom svår beskrivning på mormorsrutor 
som passar nybörjare som mig. HÄR finner ni filmen.

Garnet jag använder är i ull och lite tjockt så att det inte ska ta alltför lång tid.
Då tröttnar jag!


Svart, vitt, mörkgrått och ljusgrått blev det...


...och jag gör färgerna i rutorna på lite olika ställen så blir det mer liv i pläden.


På alla rutor avslutar jag med svart så blir det lite enhetligt,
och sen tänker jag sy ihop dem med vita eller grå stygn som kontrast.
Det är min plan just nu, men det kan ju ändra sig efter vägen.


Jag tror nog att pläden sen ska få bo uppe i vår lilla stuga i Norrland.
Där kan en pläd i ull komma väl till pass när vi vill mysa i soffan.

Jag börjar längta efter takdropp och en värmande sol nu 
och igår skottade P av taken på verandan och på vårt gamla utedass.
Det är MYCKET snö i år och tungt för de stackars taken.

Hoppas att ni alla har det bra och att våren snart är här!

Kramar / Ann💚

25 kommentarer:

  1. Såna filtar var ju vanliga på mormors tid kanske därför de heter mormorsrutor. Fina är de jag hade två handarbetande mostrar som gjorde såna som finns kvar hos mig. Då gjordes de ju av restgarner så de har många färger.
    Kan åxå tycka att det är fint som du gör med bara några färger. Beror lite på var man ska ha dom.
    Ja du det är en väldigt snörik vinter i år även hos oss. Nu kan man se lite att det börjar ge sig här vid lägenheten men inte på kolonin. Det börjar bli dags med en tur till dig nu känner jag.
    Ha det gott i veckan
    Kram Meta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hör bara av dig så ska vi boka en tid!
      Kram, Ann

      Radera
  2. Så fint med en pläd utav mormorsrutor. Försökte också mig på att virka för något år sedan, men gav upp!! Vintern håller oss i sitt grepp, här snöar det lite granna idag. Fint det blev i sovrummet med det gråa.
    Fin söndag till dig Kram Arja

    SvaraRadera
  3. ja vem har inte lessnat på snön, hihi...vill också ha vår snart, men som sagt den dröjer nog ett tag ;(....det kommer nog att bli en fin pläd...själv kan jag varken virka eller sticka, men när jag var ung kunde jag det...så kan det gå !....ha en fin kommande vecka !
    Kram bia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du kunde när du var ung så kan du nog nu med. Men man måste ju få lust också, annars är det ju inte kul...
      Kram, Ann

      Radera
  4. Det kommer att bli en fin mormorsrutepläd. Snyggt med svart runt rutorna. Jag tycker bara att det är svårt att se maskorna på mörkt garn. Men du är ung fortfarande och ser bra.Förresten så behöver man väl inte se varje maska när man virkar mormorsrutor.
    Vi har inte mycke snö,men ganska halt är det. Töar lite på dagen och så kallt på nätterna.
    Vad man längtar efter våren....samtidigt går tiden så fort.
    Ha det så bra med virkning och allt!
    Kram Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, nu har jag gjort ungefär hälften av rutorna, det går framåt!
      Kram, Ann

      Radera
  5. Så fint det kommer att bli, det var länge sedan jag virkade... kanske skulle testa det igen. Har ett överkast för dubbelsäng som L:s mormor har gjort tror att det kallades fiskgarn... eller något sådant, tungt är det i alla fall.
    Ha en bra vecka!
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är jättekul och en bra syssla att virka framför tvn, då håller jag mig vaken.Hihi...
      Kram, Ann

      Radera
  6. Fint med mormorsrutfilt. Jag har två som min mormor gjort till mig. Kraaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att ha efter din mormor. Dem ska du vara rädd om!
      Kram, Ann

      Radera
  7. Kommer att bli en jättefin pläd. Jag virkar också rutor, men det är så tunt garn så det blir så små rutor. Kommer att ta evigheter att få en pläd färdig, haha.
    Här snöar det också - på tvären. Att det alltid ska blåsa på detta ställe.
    Ha en fin kväll.
    Kram Elzie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tunt garn är inget för mig! Det måste gå undan innan jag vill börja på något nytt projekt.
      Kram, Ann

      Radera
  8. Fin färgställning på dina rutor! Det går ganska snabbt att göra en ruta, det tråkiga är bara att fästa alla trådar, jag brukar göra ett par rutor och sen fästa trådarna så inte hela tråkjobbet är kvar till sist. Jag har gjort många mormorsfiltar och de är så sköna att ha när man myser.
    Här har det snöat hela dagen men det går framåt, dagarna blir längre och längre.
    Ha en fin vecka!
    Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag virkar in trådarna när jag byter färg så det blir bara en tråd på varje ruta att fästa. Skönt!
      Kram, Ann

      Radera
  9. Så fina mormorsrutor du gör! Jag gillar verkligen ditt färgval! Säkert varmt och gosigt i stugan sen.
    Jag blir riktigt sugen nu att börja virka jag också!
    Kallt även här och en del snö, men jag tror ju att ni har mera. Ingen vår i sikte ännu, så det gäller att hålla ställningarna och inte ge upp hoppet om våren!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så kul att virka, jag är nog fast nu...
      Kram, Ann

      Radera
  10. Fina rutor! Det kommer att bli en superhärlig pläd. Virkade en liknande med lite större rutor för mer än 30 år sen. Hade varit kul att ha den kvar.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så synd att du inte har den kvar! Kanske du får göra en ny?
      Kram, Ann

      Radera
  11. Den kommer att bli såååå fin :) Härliga färger också...ja kanske man skulle testa detta med att virka, bra tips! Här snöar det idag och är bitande kallt, skulle behöva en varm pläd!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Titti! Börja virka du med, det är så roligt!
      Kram, Ann

      Radera
  12. Plädar kan man aldrig få för många av! Superfin!

    Ha en fortsatt fin helg!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, eller hur? Tack för berömmet Jenny!
      Kram, Ann

      Radera
  13. Åh det blir nog en jättefin pläd! Virkar själv på en pläd med rosa och vita mormorsrutor nu, det ska vara en present till en nyfödd bebis. Jag tröttnar nog aldrig på mormorsrutor. Har även en vågig pläd på gång som jag ska fortsätta virka på sen. Det är också ganska enkelt när man kommit igång!
    Här var det minus 16 i morse men solen har visat sig mer och mer så man vet i alla fall att det går mot ljusare tider!
    Kram/Jeanette

    SvaraRadera