söndag 25 februari 2018

Kuddfrossa och äntligen sol

Äntligen en solig ledig dag!
Sol är vi inte direkt bortskämda med i år, 
men idag lyste den och den värmer faktiskt nu också.
Så skönt, takdropp mitt på dagen trots att det var -14° i morse och nu på dagen -5°.
En värmande sol gör underverk för humöret för mig.
Allt blir så mycket finare i sol, eller hur?


Här är min gårdsplan sett från ytterdörren.


Jag ville inte gå ut och fota eftersom det var så kallt så jag står på tröskeln,
  tänkte passa på för att hinna få en solig bild att visa er.
Man vet aldrig hur länge solen visar sig...
Mina pelargoner börjar ta sig så smått och de är nog lika lyckliga som jag över lite sol.


Den här helgen har jag fixat lite här hemma 
och förberett lite nytt som ska med till stugan i Norrland nästa gång vi åker upp.
Jag har sytt nya gardiner och även några kuddar.
Jag städade en klädkammare och då dök det upp lite gamla kuddfodral 
som inte blivit använda på ett tag 
och nu får de nog flytta till stugan istället för att ligga i garderoben och ta plats.
Kuddfrossa får det bli, hoppas att alla får plats i bilen bara...



Jag har också målat om en jätteful tråkig golvlampa som bara stod i ett förråd.
Den var vit och hade massor av fula märken innan.
Nu målade jag den mattsvart och virkade in den gulnade sladden med ullgarn 
och lampan blev faktiskt nästan som ny.
Synd att jag inte tog en förebild för skillnaden är stor.


Den blir bra när jag vill läsa eller virka i stugan och behöver bra ljus.


Det är roligt när DIY-projekten blir lyckade och inte kostar det så mycket heller.
Nu ska jag virka vidare på mina mormorsrutor,
jag har nästan gjort hälften och idag köpte jag mer garn.
Det går åt massor....

Tack snälla ni för alla fina kommentarer ni ger mig, 
det betyder mycket för mig att ni vill kika in här hos mig ibland!💗

Hoppas att ni också har haft en bra helg!

Kramar / Ann

26 kommentarer:

  1. Ja visst har det varit fint idag....hos oss också ;)...men vintern dröjer sig kvar ett bra tag till antar jag !....så fina kuddar du visar...och lampan blev super fin !...apropå rosa i mitt inlägg...det är bara vasen och en ljusstake som är rosa för tillfället. Men till våren blir det mer rosa i form av kuddar och kanske något annat också...ljusrosa/smutsrosa. Men de grå gardinerna får hänga kvar, tokgillar dem och det är ju snyggt till rosa också ;))
    Ha en fin kommande ny vecka !
    Kram bia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt med rosa, det piggar upp!
      Kram, Ann

      Radera
  2. Här är vi lyckligt lottade nu, strålande sol varje dag och humöret på topp
    trots bitande kallt på mornarna! Hur fiffigt var inte det att virka in fulsladden,
    så snygg lampan blev :O) Ingen dålig kuddhög heller, du får sätta dig på några så får dom plats i bilen hihi. Kram Arja

    SvaraRadera
  3. Många fina kuddar blir gott att ha i stugan! Bra idé att måla fullampan, den blev ju som ny.
    Vi fick också strålande sol idag men det är många grader kallt och blåser isvindar, nu pratas om isvecka, brrr.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska aldrig dana vargavinter ta slut? Nu är jag nöjd för i år!
      Kram, Ann

      Radera
  4. Visst gläds man åt solen nu och ljuset! Visst är det stor skillnad på dagarnas ljus och längd! Underbart! Men,jisses så kallt det är! Härom kvällen hade vi -16 grader och sen har det varit riktigt kallt! Rysskylan! Då blir det alltid kallt.
    Jättefina kuddar och lampan-såååå snygg! Kul när man kan förändra med ganska enkla medel.
    Det verkar som om vi får dras med kylan en tid till. Bara att gilla läget och konstatera att ljuset ändå har kommit tillbaks!
    Ha en fin start på veckan i morgon.
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt klart ljusare och det är ju så skönt! Bara lite mildare nu också så blir det nog vår i år också!
      Kram, Ann

      Radera
  5. Igår var det en härligt solig dag med fågelkvitter och takdropp från mitt balkongtak! Genast vill jag städa och dona lite där. Men nu får jag tåla mig till ett nytt kattnät sitter där! Sen kan vi njuta både Iris och jag!
    Vilka kraftiga pelargoner, precis så hårt ska man klippa ner för bästa resultat! Jag har några också och så en massa sticklingar, har svårt att kasta skotten.
    Jag har missat ditt inlägg om mormorsrutorna, så sugen jag blev att virka en pläd! Det blir full packning till Norrland, kuddar, lampa och pläd (om du hinner klart?). Vilken god idé att virka in en ful sladd, det lägger jag på minnet! Och lampan blev 2.0!

    Önskar dig en fin vecka.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Kul att du blir inspirerad, det är så kul att virka och lite tid får det ju ta. Det är ju det som är meningen på något sätt. Lite meditation kan man säga!
      Kram, Ann

      Radera
  6. Jösses så många utropstecken jag använde ser jag!!!!

    SvaraRadera
  7. Din garderob är ju rena fyndhörnan! Härlig samling kuddar och lampan blev ju hur cool som helst. Tankarna började genast snurra, om jag också har nån bra sladd att virka in. Fula sladdar har jag förstås överallt, men en synlig som höjer hela lampans utseende ska det ju vara. Tack för inspirationen!
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, i mina gömmor finns det en hel del. Både fint och skräp... Bra med en rensning ibland!
      Kul att kunna inspirera dig lite!
      Kram, Ann

      Radera
  8. Visst är det sagolikt vackert med strålande sol och glittret på snön. Trots detta längtar jag så efter våren. Vinter ska det vara november-januari, och möjligtvis lite i februari, men mars...hallå...det är en vårmånad. Då ska man plocka tussilago eller!?
    Så härliga kuddar du fixat fram. Ser supermysiga ut och blir säkert toppen där i soffan.
    Härligt när man kan plocka fram och fixa till förnyelse utan dyra inköp.
    Ha en fin vecka!
    Kram RosMarie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tussilago i diket vill vi ha nu men det känns långt borta tyvärr...
      Kram, Ann

      Radera
  9. Här har vi också haft otroligt mycket snö men jag tror ändå inte det är så mycket mera än vad ni har i Dalarna!
    Min dotter som nu bor i Mora var till Umeå för nån vecka sedan och hon berättade att ni hade lika mycket där.
    Jag har sett på väderleken också att det många dagar varit minst lika kallt där nere som hos oss uppe i norr.
    I dag lyser solen även hos oss och det är "bara" 14 minusgrader. (i morse var det dock nästan -25!)
    Även om jag håller mig inne nu är det ändå härligt att se solen därute.
    Vilken fiffig idé att virka in sladden till lampan! Det har jag aldrig sett tidigare. Hela lampan blev riktigt snygg.
    Och så fina mormorsrutor du gör! Som ung virkade jag en del men nu är det många år sedan..
    Kuddarna är också fina, de kommer att göra sig jättefina uppe i stugan!
    Ha nu en riktigt fin februaridag, i morgon har vi mars och genast känns våren närmare!

    Kram / Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mars är ju snart slut och ingen vår i sikte. Nu längtar jag...
      Kram, Ann

      Radera
  10. Det är tur det finns innegöra när kölden biter i kinderna och det blåser som attans.Som tur är så har vi inte fått snö åxå utan bara blåst och kyla. Så fin lampan blev bra att ta vara å det man redan har smart att virka in sladden. Jag har en del projekt som väntar här med men lusten har inte infunnit sig än.
    Ha det nu gott och njut så mycket du kan när det ges tillfälle.
    Kram Meta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lust att fixa är viktigt att få, annars blir inte mycket gjort. Snart får du lite inspiration ska du se!
      Kram, Ann

      Radera
  11. Härliga kuddar och lampan blev ju jättefin! Tänk vad lite färg kan göra :) Ja man kanske skulle måla lite när det ändå är snöyra...bra tips.
    Ha en fin torsdag, ta hand om dig!
    Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att måla gör så stor skillnad så det är verkligen ett bra sätt att förnya lite!
      Kram, Ann

      Radera
  12. Vad fin lampan blev och självklart ska dom fina kuddfodralen inte ligga i klädkammaren. Kram Pia

    SvaraRadera
  13. Nej håller med, blir helt lyrisk när solen visar sig! Solljus har blivit som en drog!!

    Kram Jenny

    SvaraRadera