måndag 30 oktober 2017

Höstkransar

Hösten är här och snart har vi vinter också.
Om ett par dagar är det redan november och jag har ägnat lite tid till att göra vinter ute.
Ställt tillbaka trädgårdsmöblerna, grillen och annat som hör sommaren till.
Samtidigt som vi ställer tillbaka klockan... ⏰
 Fiffigt att tänka så, annars kommer jag inte ihåg vilket håll som klockan ska ställas.
Ganska onödigt det där om ni frågar mig, tiden är väl som den är, 
varför ändra den två gånger per år?

Några höstdekorationer fick jag till också.
Kransar till pardörren av nyplockad mossa blev det...


...och med samma dekorationer som jag återanvände från fjolårets kransar.


Lite pumpor och äpplen på bordet vid entrén hör också hösten till.


En krans till den dörren knåpade jag också ihop när jag ändå var igång.


Annars blir det mest granris i mina krukor och lådor under vintern.
Gratis, fint och lättillgängligt, när man som jag bor med skogen utanför huset.
En och annan ljung blir det ju också.


Under helgen som gick var vi också bjudna till vänner som har en bastuflotte i älven
 och där hoppade vi i när vi badade bastu! 
Det var kallt men helt underbart, ca 8°!
Huden blir len som en barnrumpa efteråt, som ett lyxigt spabesök men mycket trevligare!
Jag skulle verkligen vilja ha en vedeldad bastu jag med.

Igår rensade jag två stora kassar med trattisar som min snälla bror plockat.
Det tog sex timmar att rensa och förvälla så nu har jag frysen full.

Jaha, det var det hela för den här gången, nu ska jag till jobbet!

Ha en fin vecka!

Kramar / Ann

19 kommentarer:

  1. Så fint du gjort !...själv har jag bara ljung och två tujakransar på bron, fast kransarna sitter på dörren förstå, hehe...en iaf, den andra mindre har jag hängt på en stol där ;). Inget märkvärdigt alls...men lite vill man ju pynta utomhus tycker jag ;)
    Ha en fin vecka !
    Kram bia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite pynt vid dörren gör den välkomnande och fin tycker jag!
      Kram, Ann

      Radera
  2. Så fint du har höstpiffat! Ja, att trädgårdsmöblerna ska ställas tillbaka är väl en bra påminnelse för vintertiden och hur man gör med klockan. Jag tänker också så.
    Oj oj,har du badat? ! Åh, det låter verkligen friskt, även om det föregicks av bastu. Säkert jättenyttigt på många sätt,men i mina öron låter det väldigt modigt.
    Ja, så mycket svamp i år. Härligt att ha i vinter.
    Önskar dej en fin start på vintertiden.
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  3. Vilka fina kransar du gjort - ja och det andra piffet med!
    Nej, varför hålla på o ändra tiden två ggr om året? Är det inte dags att ta bort set snart....
    låter skönt med bastu o kallbad på det! 😉 👍🏼
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bastubadet var helt underbart skönt! Vi skrubbade oss och tvättade oss så det stod härliga till!
      Kram, Ann

      Radera
  4. Jaha du har allt hunnit en hel del sen vi sågs. Jag har åxå kommit hem till kolonin nu flyttar vi hem på söndag vattnet är avstängt till husen och då blir det lite knöligt att bo här. Kransar har jag inte ens tänkt på i år. Får nog bli ett annat år.
    Ha det gott och än sitter lockarna i
    Kram Meta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter bra det! Dina lockar brukar ju hålla lääänge så det hoppas jag att de gör även denna gång!
      Kram, Ann

      Radera
  5. Du pyntar alltid så fint på utsidan ... ja, på insidan också förstås. Förstår inte att man ska ställa om klockan, det kan gott vara sommartid året om.
    Härligt med bastu och dopp, hade vi en bastu vid stugan skulle jag bada året om!
    Ha en fin vecka!
    Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag med! Jag skulle nog bada bastu varje vecka om vi hade en egen. Så härligt!
      Kram, Ann

      Radera
  6. Superfint höstpynt och jättefina kransar. Bastu har ju jag med men något gör att jag inte tänder den.. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men nu blir jag avis! Jag skulle basta ofta om jag hade en bastu här hemma!
      Kram, Ann

      Radera
  7. Så fint du hunnit göra... överallt! Har inte gjort nåt än mer än bestämt att jag ska ha en gran på balkongen i år. Alltså en stor.
    Bastu är inte min grej. Kanske för att jag aldrig haft tillfälle att basta på rätt sätt? Badhusbastun är inte så rolig.

    Ha en fin sista oktober.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir ju fint med en balkonggran! Bastu på äkta finskt vis är något annat än hur jag bastat innan. Våra bekanta är från Finland och vet hur bastubadet ska gå till på riktigt. Mycket vatten och plaskande inne i bastun och inte alls sådär jobbigt varmt som jag tycker att det har varit när jag bastat på svenskt sätt med torr bastu.
      Kram, Ann

      Radera
  8. Du har kommit bra mycket längre än mig!! Väldigt rogivande att höststäda i trädgården, det ska bli en del av den varan här idag denna höstlovslediga onsdag!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, inte är det så mycket gjort här precis. Lite lagom får räcka!
      Kram, Ann

      Radera
  9. Höststäda borde jag också göra!! Och göra kransar...puh, hur ska jag hinna med allt??
    Din blogg är bara mysigast :)
    Kram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du! Det gör mig glad att du gillar min lilla blogg!
      Kram, Ann

      Radera
  10. Tudo lindo, muito lindo. Adorei. Felicidades. Cumprimentos.

    SvaraRadera