onsdag 11 oktober 2017

Äppeltider

Äppeltider är det ju nu och vad gör man av alla äpplen?
Några äppelkakor förstås, kanske äppelmos och pajer.
Vi lämnar en del till musteriet och så får vi världens godaste äppelmust.
Praktiskt förpackad i 3-liters bag-in-box som håller sig i ett år i rumstemperatur.
Mycket godare än köpt juice förstås och mycket nyttigare också.
Inga tillsatser alls, bara rent, pressat äpple från vår egen gård.
Lyxigt känns det faktiskt!


Så vet ni inte vad ni ska göra med all frukt så kan jag verkligen rekommendera att göra must!


Litet kaffe/the-kalas blev det i söndags när vi hade lite besök.
Äppelpaj går alltid hem, jag vet nog ingen som inte gillar just äppelpaj...


...och vad passar bättre än något gott bakat på äpplen en gråmulen höstdag?



Nu har mitt årliga inköp av Cyklamen blivit av.
Det är fint med Cyklamen i köksfönstren och jag tycker att de är lätta att sköta också.
Bara lite iskallt vatten direkt från kranen i krukkanten när de börjar sloka lite.
Då blommar de mycket och länge, ibland har de hållit sig fina över julen till och med!


Kaffekvarnarna fanns här i huset när vi flyttade in.
De används ju inte längre, men de är fina att titta på!

Ha det gott!

Kramar / Ann

20 kommentarer:

  1. Äppelmust är så gott och nyttigt men vi fick så dålig skörd i år så det blev bara några att äta. Jag har dock kontakt med ett musteri på vår ö som jag ska lämna frukt till nästa år, ska bli så gott att få must av våra egna äpplen.
    Inte ens en äppelpaj har jag gjort i år!! Men det finns annat som är gott och nyttigt ....
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är gott med must, så prova det nästa år!
      Kram, Ann

      Radera
  2. Mums så gott med äppeljuice. Om jag fick några äpplen på träden så skulle jag kanske musta jag med. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  3. Jag blev galet sugen på äpplepaj nu! Så gott ju. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äppelpaj är aldrig fel och gillas nog av de flesta!
      Kram, Ann

      Radera
  4. Att göra egen must är ju en sann lyx! Inga tillsatser där inte...
    Cyklamen är ju så vacker men jag lyckas aldrig med den! Vattnar nog lite fel så jag ska testa det du skriver, iskallt vatten på fatet!
    Höstkram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det funkar perfekt att bara stoppa krukkanten under iskallt vatten från kranen när de slokar så blir de superfina!
      Kram, Ann

      Radera
  5. Vilken lyx med äppelmust! Hm...lättskötta cyklamen...snackar vi samma växt? Får väl göra ett försök igen då för vackra är de onekligen.
    Det är verkligen härlig höst just nu fast det regnar och blåser.
    Ha en fin helg!
    Kram RosMarie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kolla lite tips i mitt senaste inlägg så ska du se att du lyckas du med!
      Kram, Ann

      Radera
  6. Tänk så bra att ni kan få överskottet av skörden i boxform! Måste vara det ultimata sättet!

    Hoppas du har fina dagar trots regnrusket.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har det bra och myser inne i rusket! Jätteskönt!
      Kram, Ann

      Radera
  7. Jasså minsann ni har äpplen ni. Här är det en bristvara i år för kall vår så knopparna frös.Får allt så snällt köpa mina till det jag vill. Det är supergott med paj och äppelkakor. Här går det en i veckan.Förstår att dina gäster blev glada för pajen.
    Ha det så gott.
    Kram Meta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Massor av äpplen har vi fått, så det räcker och blir över!
      Kram, Ann

      Radera
  8. Åh, vad jag saknar äpplen i år, bara för att jag inte har ett enda! Allt frös bort i maj. Så härligt att ni har äpplen och så supergott och nyttigt med egen äppelmust. Har hört talas om detta med boxen! Vilken jättebra idé!
    Åh, så gott med äppelkaka också. Nej, jag måste nog köpa några fler äpplen på ICA och göra en! Tur att man kan köpa i alla fall. Jag vet att i södra delen av landet är det ont om äpplen i år. Kul att ni har och kan njuta!
    Önskar dej en härlig helg!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Köpta äpplen går ju bra det också, men det blir ju ingen must då förstås. Det skulle ju bli lite dyrt att köpa 100 kg äpplen och sen musta dem! Hihi
      Kram, Ann

      Radera
  9. Åh vad gott !...gillar äppelmust och har faktiskt en förpackning i kylen...fast köpt !
    ja man kan göra mycket gott av äpplen ;)....fast jag gör ingenting av våra, haha...plockar bara och stoppar i munnen,hihi...en liknande grön kaffekvarn har jag också, de är väldigt fina ;)
    Ha en trevlig helg !
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här får vi hjälp av älgar och rådjur att äta upp frukten. Passar mig perfekt så slipper jag kratta ihop fallfrukten!
      Kram, Ann

      Radera
  10. Jag skulle vilja plantera ett äppelträd! Där är jag! Fast bara i tanken!
    Äppelmust är vansinnigt gott, Ha en fin vecka!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl bra tid att plantera nu, så slå till på ett träd du!
      Kram, Ann

      Radera