onsdag 8 november 2017

Kära saker med historia

Halloj igen!
Tiden bara rusar iväg och vi är redan mer än en vecka in i november.
Snart är det ju advent!
Det gillar jag och jag skulle gärna redan nu ta fram lite pynt, 
men jag får helt enkelt lägga band på mig ett tag till. 😞

När vi hjälpte svärmor att flytta för några veckor sedan så hittade vi lite fina saker 
som vi fick med oss hem.
Mina resväskor har ni ju sett förut och nu fick de sällskap av en svart rund väska 
som kanske fungerat som hattask.


Ett brunt glasflöte hittade vi också 
och det passade bra med de som vi redan hade på träfatet.


Den gamla köksvågen kommer från min svärfars café som han drev i Norrland på 50-talet.


Det är kul med gamla saker som bär på en historia och när jag tänker efter så har vi nog mest såna saker som betyder lite mer för oss än nytillverkade grejer.


Men nya saker kan vara bra de också, som moster Huldas äppelskalare.
Vilken bra uppfinning som kommer väl till pass när det ska skalas, 
kärnas ur och skivas äpplen.


Av våra sista äpplen gjorde jag lite äppelmarmelad med kanelstång i.
Supergott blev det!

Ha det gott alla mina fina bloggvänner!

Kramar / Ann

12 kommentarer:

  1. Så kul med en hattask till din väsksamling! Mor hade en likadan på vinden men vad den tog vägen vet jag inte. Visst är historien bakom viktig. Hos mig är mycket som är mig kärt förknippat med släkten bakåt. Sen minns jag inte längre om vissa saker kommer från morfar eller mormors barndomshem. Men det har jag förlikat mig med. De betyder lika mycket för mig ändå.

    Snart advent... vi väntar väl lite till?

    Ha det fint.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan snart inte vänta mer. Idag åkte en liten första ljusslinga fram!
      Kram, Ann

      Radera
  2. Gillar ditt svarta bord ;)....och gamla vågar är jag svag för...hittade en orange gammal i somras på loppis som står på torpet ;), Ja tiden går fort och snart får vi börja pynta och det ska bli roligt !
    Ha en fin helg !
    Kram bia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu behöver vi mycket ljus i novembermörkret!
      Kram, Ann

      Radera
  3. Så fina saker ni fick och när man vet vem som haft dem är de så betydelsefulla. Jag fick en likadan hattask från min mamma men min är brun. Och äppelskalare söker jag efter men förmodligen får jag köpa en ny.
    Ja, visst rusar tiden, man hinner inte med riktigt!
    Ha en fin helg!
    Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äppelskapare finns på Clas Ohlson!
      Kram, Ann

      Radera
  4. Visst är det roligt med gamla saker som man fortfarande kan använda och oftast är det ju av bättre kvalitet.
    Så fint med gamla väskor - alltid så användbara och snygga om inte annat! En sån rund svart har jag efter min moster också, men den är fylld med 50-talshattar med flor och sånt! Helt otroligt!
    Äppelskalaren är ju supersmart och så användbar!
    Så roligt med saker som har en historia - de blir liksom mer värdefulla då.
    Ja, tiden rusar på och innan vi vet ordet av är det första advent!

    Ha en härlig fredagskväll och helg!
    Kramar
    Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag längtar till advent nu och nästa helg tror jag att jag börjar smygpynta lite faktiskt!
      Kram, Ann

      Radera
  5. Åh så fina saker! Nostalgiskt sköna och alla skulle ju ha en äppelskalare, eller hur?
    Härligt inlägg och jag önskar dig en skön helg nu!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för berömmet Titti! Kul att du gillar min blogg!
      Kram, Ann

      Radera
  6. Ljuvliga ting du visar och hattasken var verkligen underbar. Ibland önskar jag nästan att jag inte var så förtjust i gamla ting för det blir ju lätt lite för mycket prylar hos mig. Men vissa saker går inte att motstå och när de dessutom har en funktion är det toppen. Det finns en charm i det gamla som nya saker saknar.
    Ha en fin söndag!
    Kram RosMarie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ibland blir det ju lite för mycket saker som man vill ha framme. Svårt att välja bort gamla kära saker...
      Kram, Ann

      Radera