fredag 9 december 2016

Hemligt prassel...

Julförberedelserna fortsätter här på Erikslund...
Nu slår jag in paket och skriver fina etiketter med ett och annat rim.
En lagom syssla när man jobbat hela dagen och inte orkar göra så mycket mer 
när man kommer hem.
En fördel med att barnen är utflugna är ju att jag kan slå in paket utan att bli störd 
och sprida ut mig och alla fina papper och snören i ett helt rum.
Bara P som inte får komma och spionera 
för det ska ju vara lite hemligt med paket och klappar, eller hur?
Det är så kul att göra fina paket och vissa år har jag haft ett tema 
med t ex bara guld och vitt. (för att passa till dekorationerna i stora granen i salen, 
herregud, hur matchad får man bli egentligen?)

I år blir det mest klassiska paket i rött och vitt 
men det där med matchningen har jag släppt nu tack och lov!
Huvudsaken är ju att det är fina paket och ett fint innehåll också förstås.


Det här rummet är det största av de två rum som barnen har bott i.
Tidigare har det här varit först min dotters rum, 
sen min sons rum då dottern flyttade till Stockholm.
Sen när sonen också flyttade till Stockholm 
och dottern flyttade hem igen så blev det hennes rum igen 
tills hon flyttade ihop med sin pojkvän bara ett par mil ifrån oss. 
Ja, oj vad vi har flyttat runt deras saker!
Men nu är rummet ledigt och det är härligt att ha gott om plats för paketinslagning i
 vårt kombinerade gäst- tv- och pysselrum!


Den gamla korgen fylls på med något paket då och då.
Skönt att inte behöva stressa, det är ren terapi att få sitta här på golvet och 
klippa, tejpa och prassla lite för mig själv.


Min lilla tändsticksask som har julmotiv på ena sidan och sommarmotiv på den andra 
har jag nu vänt på och simsalabim så är julen är här.
 Fiffigt, eller hur? 
Den har jag fått av min fina vän Helena för flera år sedan och den hänger med än.


Så här vacker var himlen här hos oss härom kvällen.
Ingen snö att tala om, bara lite florsockerpuder på marken, men fint ändå.


I natt ska det bli mer snö, hurra för det!
Hoppas också att det blir lite kallare igen så vi får en vit jul i år.

Ha en fin helg!

Kram, kram / Ann

24 kommentarer:

  1. Så stor plats man får i huset när barnen flyttar, vi visste inte riktigt vad vi skulle ha alla rum till men så kommer barnbarnen och Julia som är 5 1/2 vill ha eget rum när hon är hos oss så ibland är det bra med ett stort hus.
    Så härlig korg du har till julklapparna! Mamma hade en sådan, undrar var den har tagit vägen ....
    När man har tid är det så roligt att göra fin paket och etiketterna är minst lika viktiga. Förra året sa svärsonen: Eva, varför har du inte skrivit några roliga rim? Jag trodde de tyckte jag var töntig så jag hoppade det men jag ska återinföra rimmen.
    Här har vi 8-9 plusgrader och jag tycker om det, vintern får komma i januari eller februari för min del. Men visst är det vackert med en vit jul.
    Ha en riktigt fin helg!
    Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju inga problem att fylla rummen ändå konstigt nog! Man breder helt enkelt ut sig lite mer bara...
      Kram, Ann

      Radera
  2. Verkar vara ett mysigt rum !....och hurra för snö !...så kul att ni ska få det ;)
    ...tror även vi kommer att få en släng av sleven ;)...såg att det skulle bli kallare och såg även snömoln på väderleksprognosen ;))
    Ha en fin helg vännen !
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, oj vad det har snöat här hela helgen! Jättemysigt!
      Kram, Ann

      Radera
  3. Skulle också kunna tänka mig lite snö, det hade varit fint, men här är lite höstväder...
    SKönt med ett eget rum att vara och paketa i! Visst är det mysigt att slå in paket, det tycker jag med!

    Kram Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här har vi fått mycket snö i helgen! Nu är det så juligt och fint ute, härligt!
      Kram, Ann

      Radera
  4. Bland det roligaste som finns är att göra fina paket! Och jag ser att du lägger dem så att inte snörena plattas... hihi, så viktigt även för mig! Avundsjuk på ditt pysselrum är jag!

    Ha det gott och en fin tredje advent.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, inte får man platta till snörena heller, det är ju superviktigt! ;-)
      Kram, Ann

      Radera
  5. Jättekul att göra fina paket. Här ska det inte bli så många i år. Vi ska ge ingenting du vet. Ja snö får det gärna komma inte roligt alls med detta mörker och slask. Ha en härlig lördag Kraaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här, inte många paket, men sen blir det ett gäng ändå som vanligt! Hihi
      Kram, Ann

      Radera
  6. Så roligt att slå in paket, välja papper, klippa och klistra, rimma!
    Även jag var noga med att matcha paketen med granen förr, men nu tycker jag det är kul med brokig blandning.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite lagom matchning är nog bäst! Allt behöver inte vara perfekt!
      Kram, Ann

      Radera
  7. Ja nu blev jag sugen på att slå in paket för det är verkligen roligt. Tyvärr har jag inte hunnit köpa några julklappar men klickat hem ett par idag. Förstår precis det där med att matcha. Våra barn är också utflugna, även om en av dem mellanlandar igen, och det är perfekt när man får ett rum att ha till just pyssel och fixande av alla de slag.
    Ha en fin vecka!
    Kram RosMarie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att höra att fler är som jag vad gäller matchade paket! Som tur är har jag släppt matchkraven numera!
      Kram, Ann

      Radera
  8. Så klokt av dej att fixa med paketen redan nu och så fina de är - en julprydnad i sej.
    Jag kan tro att det blir mycket fixande med boenden innan barnen hittar egna hem. Vilken lycka ändå att ha gott om plats!
    Önskar dej en skön vecka!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi breder ut oss mer och mer ju mer plats vi får känns det som! ;-)
      Kram, Ann

      Radera
  9. Jodå det blir nog några paket här med vad det lider allt är hemköpt i alla fall.Papper var det sista idag. Resan gick bra förutom vägen hem från Stockholm det var nästa en mardröm. Tänk om vägarna kunde vara skötta fattar inte hur de tänker, bara på sin egen pengapåse. Alla liv som släcks betyder nog inte så mycket känns det som.Nu gick det bra för oss i alla fall men det var kaos på vägen till St.Låååånga köer. Det var fina paket du gjort ägarna till dom måste nog bli glada.
    Ha nu en fin vecka. Det var såå kul att ses undrar om det inte borde bli lite oftare. hihi
    Kram Meta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fy för långa köer i trafiken. Tur att ni kom hem ordentligt i alla fall!
      Visst vore det kul att kunna ses lite oftare, men vi får vara glada över de gånger vi ändå träffas.
      Kram, Ann

      Radera
  10. Vilket mysigt rum du har där, ett riktigt pysselrum :) Och perfekt att få operera ostört också. Jag har det likadant, endast minsta dottern hemma att gömma undan för, i övrigt är det ingen som kikar över min axel :)

    Vilken vacker tändsticksask och fin vy utanför ert hus också!

    Luciakramiz aka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du! Ja, tänk att det redan är Lucia! Imorgon blir det lussefika vid TVn före jobbet.
      Kram, Ann

      Radera
  11. Jag skulle inte ha något emot lite extra rum! Så länge det bara är vi två hemma så är det inga större problem men när vi är fler här så skulle jag verkligen vilja ha både större kök och vardagsrum. Eller att vardagsrummet var så pass stort att vi kunde ha plats med matbord.
    Men nu är det inte större så inte mycket att göra nåt åt det! Haha!

    Vi brukar vara i vårt gamla hönshus när vi är många men i år tränger vi ihop oss inne i huset. Svärmor är lite för krasslig för att orka gå fram och tillbaka till hönshuset. Ingen toa finns det där heller så vi håller oss i huset.
    Det blir mycket planerande för att vi ska rymmas men finns det bara hjärterum så...
    Paketinslagning är verkligen roligt! Jag älskar det!

    Ha nu en riktigt fin Lucia!
    Kram / Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite trångt gör inget bara det är trevligt och mysigt. Ert hönshus ser verkligen fint ut, bra att ha när ni blir många men det blir säkert bra inne i huset också!
      Kram, Ann

      Radera
  12. Fint med röd/vita paket, superfint julpapper du har hittat:) Här lyser snön med sin frånvaro men vad att vänta när man bor i Blekinge! Ljuvliga bilder du bjuder på som vanligt...
    Ha en fin Luciakväll!
    Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har fått mer snö så nu vill jag också att den ligger kvar över jul!
      Kram, Ann

      Radera