söndag 16 augusti 2015

Skördetid

Hej!

Jag skrev förut att det inte blev så mycket hallon i år.
Det får jag ta tillbaka för nu har jag plockat hallon i flera dagar!



Fina bär i år!
 


Några burkar sylt blev det också, gott när det är pannkaksdags.



Svarta vinbär har vi också så det fick bli saft.



 Nu har vi ju till slut fått det vackra vädret vi väntat på, 
det är ju underbart med lite sommarvärme äntligen!
Det här är utsikten från vårt lilla gästrum...



...där vi fått användning av ett mygg/flyg-fönster för första gången i år.
Vi gjorde fönstren förra sommaren när det var så varmt så länge,
men i år har de inte behövts förrän nu faktiskt.



Dags att gå ut i finvädret och få lite sol på näsan!

Ha det gott ni också!

Kramar / Ann

18 kommentarer:

  1. Åh så fin utsikt från fönstret...men har ni mygg ni, hihi....jag har sett två mygg i sommar (hittills)...och jag har också plockat hallon...det blev mycket till sist...när dom väl mognade ;))....men ingen sylt har jag gjort, men gud så gott med våfflor och hallonsylt...mums!....jag ska också ut i solen nu ;))....har kört ett yoga pass ute i det gröna, såå härligt;)
    Ha en fin söndag
    Kramis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, varken mygg eller knott faktiskt, men en hel del flugor som gärna kommer in om det står öppet.
      Så härligt med yoga i det gröna, låter så sunt!
      Ha en fin vecka!
      Kram, Ann

      Radera
  2. Ja nu kommer hallonen i omgångar, gissar att du har bättre ordning på buskarna för här är det massor av nässlor i bärbuskarna. Hallonsylt är klart en favorit här!
    Jag har också ett sådant myggfönster med gardin, visst är det både praktiskt och fint! Och vilken utsikt med de vyerna!
    Ha det gott i solen!
    Kramar /Cia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nog har vi nässlor i hallonhäcken här också! Man får passa sig när man plockar hallon för det gör ju så ont om man bränner sig. Usch!
      Hoppas att du har det bra trots att semestern nu är över. Det är allt lite mysigt när hösten kommer också, eller hur?
      Ha en bra vecka!
      Kram, Ann

      Radera
  3. Så gott med egna hallon, kan tänka mig
    att det blev fart på dom nu när värmen kom.
    Jättefina myggfönster.
    Kramar/AM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det mesta i trädgården satte verkligen fart nu när det blev varmare.
      Myggfönstren gjorde vi av gamla fönsterbågar och billiga spetsgardiner från IKEA.
      Enkelt, snyggt och funktionellt!
      Ha det gott i veckan!
      Kram, Ann

      Radera
  4. Milda Matilda så mycket hallon!!! Jag har inte hunnit ut en enda gång och i år får jag nog skippa bären. Håller på med totalrensning av hemmet och det tar så mycket tid.
    Och ert gästrum!!! Det är som en dröm! Där mår man nog hur gott som helst!/Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så skönt med en rensning när det väl är klart! Det skulle behövas här också. Vi flyttade ju hit med ett helt bohag och dessutom var huset helt orört efter min farbror och hans fru som bodde här innan oss. Så mycket saker!!!
      Ingen har ju någonsin flyttat härifrån och tagit med sig något, utan här har alla bott tills de gått bort och inget har kastats.
      Finns hur mycket som helst, men lite kul är det ju också. Lite skattjakt i uthusen blir det ibland!
      Ha det gott!
      Kram, Ann

      Radera
  5. Det är tur att sommarn kom till slut hade nästan gett upp hoppet.
    vi njuter och jobbar på.
    Ha en fin vecka
    Kram Meta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är härligt med sol och värme nu äntligen! Skönt för er också som bygger. Det är ju inte så kul när det regnar och man ändå måste bygga vidare.
      Ha det bra i veckan, det ser ut att det fina vädret håller i sig!
      Kram, Ann

      Radera
  6. Saknar hallonhäcken där jag bodde tidigare. Där smög jag ut varje morgon och plockade bär till morgonfilen. Nu blir det blåbär istället, färska nu, frysta sen. Men någon sylt eller saft gör jag inte, det går inte åt så mycket nu för tiden.

    Skönt att myggfönstret äntligen kom i, då är det sommar!

    Hoppas foten håller?!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Foten känns mycket bättre även om jag får mer ont ibland när jag stått och gått mycket. Säkert lite träningsvärk också, man kan faktiskt se att musklerna blivit mindre än på det friska benet.
      Det går åt rätt håll i alla fall!
      Ha en fin vecka!
      Kram, Ann

      Radera
  7. Åh jag vill också ha hallon i min trädgård! får bli nästa års projekt, har lovat mig själv att plantera något varje år! I år blev det en häck!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är härligt att ha lite bär på tomten att plocka! Ibland blir jag dock lite less på att plocka bär, men det är väl synd att klaga när man har tillgång till vitaminer på buske i trädgården...
      Kram, Ann

      Radera
  8. Men åh, vilka härliga hallon! Hallonsylt är den bästa tycker jag! Ja, hemgjord sylt och saft överhuvudtaget förstås, det är jag uppfödd på... tyvärr lite dålig på att själv göra det, har gjort körsbärssaft några gånger, och vinbärssaft, men det är några år sen och mina barn var inte sådär jätteförtjusta... det skall ju vara köpesaft för dem..nåväl, gott är det tycker jag i alla fall!

    Kram Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då måste du ju prova att göra saft och sylt igen! Dina barn kanske tycker bättre om det nu än då.
      Man känner sig ju lite duktig också när man tar reda på bären som finns, och de är ju alldeles gratis dessutom! (Om man har dem i trädgården som jag förstås)
      Kram, Ann

      Radera
  9. Ja vilket bärår det blev! Här växer det MÄNGDER av björnbär så här ska göras sylt i veckan...
    Hallon är det sämre av, dom torkade bort på något konstigt vis! Men det går ju att köpa en burk.
    Härliga bilder du bjuder på och jag önskar dig en sååå skön helg!
    Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, björnbär har inte vi. Tror inte att det är så vanligt här i trakten, det är sällan man hör att någon har plockat dem i alla fall.
      Ha en härlig helg i det vackra vädret du också!
      Kram, Ann

      Radera