onsdag 5 augusti 2015

Här kommer receptet!

Hej!

Det kom några önskemål om recept på havregrynsfrallorna jag gjorde.
De blev försvinnande goda och jag fick baka fler på en gång.
Här kommer receptet!


12-18 frallor
4 dl kokande vatten
4 dl fiberhavregryn
25 g smör
1 tsk salt
2 dl kallt vatten
1 msk honung
25 gram jäst
8-10 dl vetemjöl
1-2 msk brödkryddor

Häll det kokande vattnet över havregrynen i en bunke.
 Tillsätt smöret, rör om och låt stå i 30 minuter.
Tillsätt salt, det kalla vattnet och honungen. Smula ner jäst och tillsätt vetemjöl. Arbeta ihop till en smidig deg och låt jäsa under bakduk i 60 minuter (eller längre).
Dela degen i bitar på mjölat bakbord. Rulla och platta ut till kakor, ca 1 cm tjocka, eller kavla ut degen och ta ut kakor med mått. Låt jäsa på plåt under bakduk i 30-40 minuter.
Nagga frallorna och grädda mitt i ugnen, 225 grader,
 i ca 10 minuter eller tills frallorna fått fin färg.

  Det går också att baka ut brödet till limpor (en stor eller två små).
 Gräddas då istället på 200 grader i ca 50 minuter.
Lycka till!


Nu blommar den fina solrosen som vi fick på midsommarafton av bror och svägerska.
Den är som en sol och det behövs denna regniga sommar.



Något annat som vi fått njuta av är ju månen som lyst upp himlen nu de senaste nätterna.
Den är så vacker och så magisk och jag hann precis fånga den på bild 
innan den försvann bakom molnen igen.



En liten fundering har jag över kommentarerna på bloggen.
Jag försöker svara på alla kommentarer som ni ger mig,
och då undrar jag om ni får någon avisering på mina svar?
Det är ju kul om ni faktiskt ser att jag svarat när ni skriver så mycket snällt och fint till mig.

Till sist en bild på den mumsiga jordgubbstårtan som vi åt i lördags
 för att fira min mans dotter som fyllt år i veckan. 
Fylld med blåbär och lite lemon curd blev den succé på fikabordet.


Idag blev det ett spretigt inlägg utan något som helst tema,
men så blir det ibland...

Allt gott till er alla fina bloggläsare!
Kramar / Ann

16 kommentarer:

  1. Tack för receptet Ann, bara jag har jäst hemma ska jag prova. Månen ska ha varit ovanligt stark också hörde jag. Många sov inte men den här gången sov jag som en stock! Märkligt, jag brukar känna av den... fast inte alltid. Vacker och stor var den iallafall.
    Du är så gullig och svarar på alla dina kommentarer! Men åtminstone jag får ingen avisering utan måste gå in och kolla och det är ju inte alltid man kommer ihåg det. Blir intressant att höra om någon annan har en aviseringsfunktion.

    Ha en fortsatt bra dag även om det är en mellandag vädermässigt.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! Det verkar inte som någon får avisering när jag skriver svar. Får gräva lite i det får se om det går att ställa in på något sätt.
      Kram, Ann

      Radera
  2. Tack för receptet! Ser så gott ut! Stannade till länge på ditt foto av månen. Verkligen ett häftigt fotografi. Månmagiskt. Fin onsdagskväll till dig Ann!/ Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! Månbilden blev faktiskt bra, det är ju lite svårt annars nu när det börjar bli mörkt ute.
      Kram, Ann

      Radera
  3. Ohh den tårtan skulle passa bra hos oss nu när vi kommit igång med nya huset. Så fin månbild du tagit. Många tycks sova dåligt då.
    Ha det så gott
    Kram Meta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag sover nog inte sämre när fullmånen lyser men många säger ju att de gör det.
      Här där jag bor så syns månen så extra starkt eftersom vi inte har några gatlyktor. Det är helt svart på hösten och fullmånen syns jättebra.
      Lycka till med huset!
      Kram, Ann

      Radera
  4. Det var ett bra recept, ska skriva av det.
    Och så fin solros, det behövs verkligen
    extra solar iår. Angående kommentarer har jag
    ingen aning, svarar bara anonyma på min egen
    blogg. Ha en bra sommardag och
    stor kram/AM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar inte som att någon får avisering vid svar på kommentarer. Lite synd kan jag tycka men jag svarar ändå så kanske någon ser det i alla fall.
      Ha det bra!
      Kram, Ann

      Radera
  5. Åhhh är det därför jag inte sovit...såklart! Har varit helt 2 hopplösa sömnlösa nätter nu! Näe jag får ingen avisering, kanske man måste ställa in det?! Ska kolla upp detta tror jag...
    Ha en glad dag!
    Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas att du sover bättre nu när månen gått tillbaka igen!
      Ha en glad dag du också! :-))
      Kram, Ann

      Radera
  6. Tack för receptet....tyvärr så bakar jag sällan ;)....men jag äter gärna nybakat bröd, hihi...har inte haft problem med månen som jag för övrigt älskar att titta på....jag har tagit många mån bilder som jag har sparat....du lär nog få se bilder mer än en gång, haha...har ju redan visat en bild ;)...Ha en fin helg nu och hoppas ni har lika fint väder som vi har ;)
    Kram bia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar också bröd och smörgåsar (tyvärr, för det fastnar lätt runt magen...)!
      Här är vädret fint nu och jag börjar jobba imorgon. Lite typiskt men vad gör man?
      Kram, Ann

      Radera
  7. Men du lyckades verkligen med bild på den stora månen, och molnen omkring gör det hela ännu mer magiskt. Tårtan och solrosen är också helt magiska, var och en på sitt sätt.
    Jag hade receptet någonstans sedan tidigare, säkert på någon skrynklig lapp. Nu blir det mycket roligare att baka sedan jag sett ditt brödfat, så inspirerande. Tack!
    Nej, jag får ingen avisering om något svar från dig. Tror aldrig jag fått det av någon som svarat något jag kommenterat på någon blogg. Som tex Titti och Hwit Blogg.

    Trevlig helg!
    Kramar /Cia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att kunna inspirera dig till ett brödbak! Det är ju så kul när man hittar ett recept som är lätt och också blir gott. Lite bortskämda har nog familjen blivit nu för nu duger det inte med vilket bröd som helst.
      Ha en fin vecka!
      Kram, Ann

      Radera
  8. Sol, måne och jordgubbstårta, en perfekt dag!
    Nej, jag får ingen avisering från dig. En gång anmälde jag mig för aviseringar på en annan blogg och då kom det mejl, men hos dig verkar det inte finnas nån tans att anmäla sig.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska undersöka lite om det är någon inställning kanske. Jag svarar väl ändå på kommentarerna så får jag hoppas att det är någon som ser det i alla fall.
      Kram, Ann

      Radera