lördag 2 maj 2015

Farmors servis och gardiner

Hej!

Oj, vad jag och mitt hjärta har slitit idag!

Vi fick ett vår-ryck och drog igång världens vårstädning.
Putsat fönster, bytt gardiner, piskat mattor, dammat och torkat golv.
Sofföverdraget åkte in i tvättmaskinen och listerna blev torkade.
 Nu är vi helt slut men det känns skönt att det är gjort!

Farmors gardiner som funnits med så länge jag minns åkte upp.
Jag har än inte hittat några som jag hellre vill ha uppe under sommaren så de får
 duga ett tag till.



Delar av  farmors servis fick komma ut ur skåpet och fick lite nya användningsområden.
Lite vårfint med de söta rosa blommorna i porslinet.




Pelargonen i fönstret är en Mårbacka som heter Drottning Mary.



Hilma, min farfars mor har kontrollerat så vi inte har fuskat med vårstädningen.
Tänk om hon hade vetat att hon skulle hamna här i bloggen...
 



Nu längtar jag efter en god middag som belöning efter vårstädningen.

Ha en trevlig lördagskväll!

Kramelikram / Ann



24 kommentarer:

  1. Svar
    1. Jag med! Särskilt den här tiden på året när de växer så det knakar!
      Kram

      Radera
  2. Oj va ni har donat och fejat! Duktiga ni är :) Som du skriver, det är sååå skönt när det är klart. Kram på er och ha en fin lördagskväll♡

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det känns bra att ha det avklarat. Imorgon hoppas jag på sol så att vi blir klara med vedklyvningen också! Kram<3

      Radera
  3. Oj vad du har fejat och fixat ;)).....vi har varit på Ikea idag.....det har blåst så ute ville man inte vara ;))
    Fin kväll!
    Kram bia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ikea är alltid kul och alltid hittar man något. Även om jag inte har några möbler därifrån längre så finns det ju så mycket annat roligt att handla och se på. Tyger, blommor, mattor och porslin och så ljus och servetter förstås.:-)
      Kram, Ann

      Radera
  4. Vad härligt det är när man städat och kan njuta av det sen.Här blir det en vända innan vi flyttar till kolonin.
    Ha en fin söndag
    Kram Meta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det känns skönt! Lycka till med koloni-flytten!
      Kram, Ann

      Radera
  5. Vilken härlig känsla när en rejäl städning är gjord, och gardinerna gillar jag! Är det en porslinsblomma du har i fönstret? Jasså ni övervakades av den gamla damen...
    Kul att vissa delar av den söta servisen fått nya sätt att användas på.
    Det måste vara skönt att ha Cypern framför sig, speciellt när det har varit så kallt och blåsigt. Jag var nyss ut för att täcka över några blommor för jag är ganska säker på att det blir frost i natt.
    En terass i Barcelona skulle inte vara dumt!

    Önskar dig en fin söndag på vedbacken!

    Kramar /Cia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Cia, det är en porslinsblomma! Den växer otroligt mycket i söderfönstret men jag tror kanske att det börjar bli lite för hett där åt den, så den får nog flytta åt norrsidan snart. Det blir skönt med semester! Jag tänker ofta på dina resor du berättade om, jag skulle vilja höra mer någon gång!
      Nu blir det vedbacken i solen för mig!
      Kram, Ann

      Radera
  6. Vilken härlig känsla när en rejäl städning är gjord, och gardinerna gillar jag! Är det en porslinsblomma du har i fönstret? Jasså ni övervakades av den gamla damen...
    Kul att vissa delar av den söta servisen fått nya sätt att användas på.
    Det måste vara skönt att ha Cypern framför sig, speciellt när det har varit så kallt och blåsigt. Jag var nyss ut för att täcka över några blommor för jag är ganska säker på att det blir frost i natt.
    En terass i Barcelona skulle inte vara dumt!

    Önskar dig en fin söndag på vedbacken!

    Kramar /Cia

    SvaraRadera
  7. Men, så fint ni har! ♥ Vilka vackra blommor ni har i trädgården, tänker på de i förra inlägget! :-) Har du torkat nässlor någon gång? Vet många som gör det.. men är det liksom bara att plocka och lägga på tork? Eller ska de kanske in i ugnen...? Vet du? :-)

    /Therese

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och kul att du hittade hit! Jag har inte torkat nässlor men min farmor gjorde det vet jag. Jag googlade lite och hittade den här sidan.http://www.zarahssida.se/blog.php?bid=1456. Där står mycket om nässlor och även en del recept och torkningssätt. Lycka till!
      Kram, Ann

      Radera
  8. Oj, vilken fart ni haft! Visst är det skönt när man väl börjar och ser att det flyter på! Farmors gardiner förstår jag så väl att du vill sätta upp, ljuvligt tidlösa och alltid rätt! Och Hilma ler nog i sin himmel när hon hamnat på bästa platsen:)

    Hoppas middagen blev pricken över i:et!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det gäller att passa på att ta vara på energin när den dyker upp! ;-) Middagen blev god, älgkalvsstek och potatisgratäng slank ner utan problem!
      Kramar, Ann

      Radera
  9. Det var mycket på en lördag, men så nöjd man
    känner sig när allt är gjort. Ha nu en skön
    lugn söndag
    Kramar/AM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intensiv lördag och lite lugnare söndag! Lite lagom av allt är ju bäst!
      Kramar, Ann

      Radera
  10. Halloj!
    Pelargonier så vackert :O) Härligt med ett nystädat hem, idag håller
    vi till utomhus och städar rabatter osv hihi. Dax för en kaffepaus på trappen.
    Kram Arja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här! Utedag i det fina vädret. Vi klyver ved och lyssnar på fåglarna. Underbart skön söndag och dags för fikapaus här med!
      Kram, Ann

      Radera
  11. Vad duktiga ni har varit och vilken skön känsla att ha det gjort..vackra saker du har från din farmor, ha nu en fin vecka, kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för berömmet! Det känns bra! Idag blev vi klara med veden också så nu kan vi snart göra lite roligare saker än att städa och klyva ved. Idag har vi haft en skön dag med sol. Härlig tid nu!
      Allt gott, Ann

      Radera
  12. Älskar också pelargoner! Vilken fin idé att använda soppterrinen som kruka. Fin ny vecka till dig! Allt gott! /Helena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det bra när gamla saker får nytt liv på nytt sätt! Bättre att det fina gamla får användas istället för att stå i något skåp och samla damm.
      Hoppas att du får en trevlig vecka!
      Kram, Ann

      Radera
  13. Men oj vad du hunnit med mycket! Den fina servisen blev jättefin som kruka och ljusfat!
    Och pelargonen var fin! Pelargoner ger en hemtrevligt känsla tycker jag!
    Ha en trevlig vecka Ann!
    Kram / Maria

    SvaraRadera