måndag 10 juli 2017

Semesterfeeling

Nu har jag äntligen semester och det känns ju väldigt skönt!
Några dagar först här hemma med lite nedvarvning och lite pyssel som inte hunnits med.
Det är äntligen lite varmare och faktiskt perfekt väder att få lite gjort både ute och inne.

En god kaka med banan och choklad gjorde jag till kaffet som vi faktiskt kunde dricka ute.


Perfekt kaka att göra om man har ett par bananer som börjar bli övermogna.
Mosa två bananer med 1,5 dl socker.
Blanda i 1 ägg, 4 msk grädde och 50 g smält smör.
Rör ihop 2,25 dl mjöl, 1 tsk vaniljsocker, 1 tsk bakpulver och 0,5 tsk bikarbonat 
och blanda i smeten.
Häll i bröad form, hacka lite mörk choklad 
och rör ner försiktigt direkt i formen med en gaffel.
Grädda i 175° i ca 40 minuter.
Kakan blir härligt kladdig och god och håller sig saftig i flera dagar.
Perfekt att ha på lut om det dyker upp fikafrämmande!


När jag ändå höll på i köket så gjorde jag en rabarberkräm till lunch.
Så gott och somrigt och sen kom ju också rabarbern till nytta
 innan den blir alltför överväxt och träig.
Rabarberkräm väcker barndomsminnen till liv hos mig.


Hos mormor fick vi ofta kräm och mjölk när jag var liten.
Kräm kokad med kanelstång...


En sats saft står också på vänt att silas och röras med socker ikväll.
Jag gör rårörd rabarbersaft, bara att skära i bitar och slå vatten över med 50 g vinsyra.
Låt stå ett dygn, sila och rör i socker. Ca 1kg socker / liter avrunnen saft.
Klart!

Hoppas att ni njuter i solen!

🌸   🌸   🌸   🌸   🌸   🌸   🌸   🌸

Semesterkramar från Ann

18 kommentarer:

  1. Du har hunnit vara riktigt huslig med både kaka, kräm och saft. Banankakan ska göra för det bli ofta bananer över när barnbarnen varit här.
    Ha nu en riktigt trivsam och avkopplande semester!
    Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Baka kakan, den är supergod om man gillar banan!
      Kram, Ann

      Radera
  2. Banankaka gillar jag. Fast det blir inte så mycket bakat här tyvärr. Visst är det skönt med lite sommarvärme och semesterlunk. Jag skäms lite här som aldrig tar reda på rabarberna. Kraaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland tar jag reda på dem, ibland inte. Gott med rabarber är det i alla fall!
      Kram, Ann

      Radera
  3. Skönt med ledighet när man kan välja sitt tempo och vad man ska göra.
    Den kakan verkar jättegod,den ska jag absolut prova. Ja, rabarberkräm är verkligen nostalgi!
    Önskar dej fortsatt sköna dagar!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är härligt med semester!
      Kram, Ann

      Radera
  4. Rabarberkräm var det lääänge sen jag gjorde. Vi har en planta på gården, jag tror banne mig jag ska ta några stjälkar och göra mig en kräm och minnas min barndoms somrar!
    Jag njuter av sommaren både genom härliga cykelturer, promenader och balkonghäng. Vi ligger ju tvåa på solligan såg jag och jag tycker det har varit bra hittills, bortsett från blåsten då, som vi nog får vänja oss vid. Önskar dig en riktigt fin sommarsemester... och ta det försiktigt längs vägarna!

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men gör det! Det är ju jättegott med kräm!
      Kram, Ann

      Radera
  5. Härligt med semester ! Den kakan såg saftig och god ut. Blev lite fikasugen nu, men har nyss ätit. Vi får fika när vi kommer hem till stan, för vi ska åka hem och tvätta och vattna blommor ;)). Hoppas din semester blir härlig....ska du vara hemma hela semestern ?
    Ha en fin dag !
    Sommar kram bia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte så mycket planer, vi kollar lite på väder och känner efter vad vi vill göra så blir det nog bra. Vi är inte precis sysslolösa här hemma heller om vi får tråkigt....
      Kram, Ann

      Radera
  6. Så mumsigt det ser ut! Rabarber och sockerkakor det är sommar det.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, verkligen sommarkänsla på det!
      Kram, Ann

      Radera
  7. Mmm va gott! Skönt med semester, jag har en vecka kvar precis nu, får försöka o njuta lite de sista dagarna.
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, njut nu och sen får du njuta av sommaren trots jobb!
      Kram, Ann

      Radera
  8. Oh den där kakan ska jag testa...låter sååå mumsig!
    Fredag igen och en skön helg stundar, den är välbehövlig måste jag säga :)
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  9. Visst är det galet gott med rabarber. Enda felet är att man måste ha i en hel del socker för att det ska bli gott. Älskar rabarberpaj och en sockerkaka jag gör med rabarber i. Har också gjort kräm i flera omgångar. I år gjorde jag tom saft och marmelad. Nu har vi vinbär men det är inte lika roligt att ta hand om. Blir väl lite gelé på sin höjd.
    Ha en fortsatt skön semester.
    Kram RosMarie

    SvaraRadera
  10. Ja ..rabarber är gott och saft.. rårörd är godast! :) Blev nyfiken på ditt recept.. hur mycket vatten resp. rabarber o.s.v. ska man ha? :)
    Jag har kvar några och så har jag i frysen :)
    Tack på för hand!
    Med vänlig hälsning / Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Kul att du hittade hit!
      I mitt gamla recept efter mormor står det 3 kg rabarber skäres i bitar, vatten så det står över (jag tror det blir ca 2-3 liter som jag kokar upp och häller hett över). 50 g vinsyra i det och sen får det stå i ett dygn. Silas och röres med 1 kg socker per liter avrunnen saft. En kork Atamon i gör att saften håller bra i kylen, annars får. man frysa in den. Lycka till!
      Kram, Ann

      Radera