lördag 2 april 2016

Att virka en matta

Ibland får jag en väldig lust att handarbeta men jag är inte så duktig på att sticka eller virka.
Jag broderade en del förr men inte alls nu, det tycker jag annars är kul.
För ett tag sedan så började jag att virka en matta av gamla mattrasor 
som fanns i huset när vi flyttade in. 
Jag gav bort trasorna till min pappas sambo som är duktig på att väva 
och nu fick jag tillbaka några nystan att virka av.
Riktigt kul är det och det går ganska fort, sånt gillar jag.
Inga långa projekt för mig, det blir för långtråkigt och tjatigt då.

Här har jag kommit en bit på väg på min första matta.


 Naturtoner som jag gillar blev det på den här mattan.
En gammal korg blev förvaring för mattrasorna.


Här börjar mattan bli större.
Det svåra är ju att veta när man ska sluta, det är ju bara att virka på tills man är nöjd.
Och när är man det egentligen?


Den första fick vila lite över påsk och så började jag på en ny istället.
Där blev det lite rosa inslag också,
 tror att jag ska göra en till likadan så kan vi ha dem på var sida av sängen kanske.


Ja, lite av mitt senaste pysselprojekt fick ni se idag.
Nu tror jag att jag hamnar framför TVn med min mattvirkning ikväll.
Men först ska jag laga lite god lördagsmiddag!

Ha en fin lördagskväll och en skön söndag imorgon!
Kramar / Ann

22 kommentarer:

  1. Det blir en snygg matta! Gillar färgkombinationen grått och vitt :)
    Ha en skön helg!
    kram Tini

    SvaraRadera
  2. Gillar också virkade mattor (och inte bara mattor, hihi)...brukar hitta fina på loppisar till bra priser ;))
    Ha en fin helg nu !!
    Vårkram bia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Loppisar gillar vi, eller hur?;-)
      Ha en fin dag!
      Kram, Ann

      Radera
  3. Titta så fint det blir! Visst är det en kul återvinning? Och fort går det. Jag har virkat min av trötta gamla påslakan, rivna i lagom tjocklek. Om man orkar kan man virka nästan hur stort som helst.

    Ha en fin lördagskväll!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte testa att riva några lakan jag med. Blev det inte för fransigt när du rev? Trodde att man måste klippa trasorna, men det går ju fortare att riva så det vore ju bra!
      Ha en fin vecka!
      Kram, Ann

      Radera
  4. Åh, så duktig du är! Jag blir verkligen imponerad! För min del går stickandet och virkandet i vågor, och just nu - ingenting i den vägen, därför så kul att se hur andra tar sej an detta! Det blir verkligen fint och så härligt milda färger! Vilken tillgång du har till mattrasor, bara en sån sak gör ju det hela lite lättare!
    En jättebra syssla framför TV:n!
    Ha en fin lördagskväll!
    kram
    Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina Lisa!
      Ibland får man lust och ibland inte, det kommer och går det där handarbetssuget.
      Ha en fin dag!
      Kram, Ann

      Radera
  5. Återvinning! Så jämna dina mattor blir, jag tycker det är svårt att veta var jag ska öka men det brukar bli bra. Har virkat flera mattor för badrummet och toaletten, det känns skönt att stå på dem. Och jag har virkat många sittlappar, lägger ut en trave på altanen så finns det till alla.
    Ha en fortsatt fin helg!
    Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken bra idé med sittlapparna! Såna ska jag nog virka så småningom, det blir ju jättebra på altanen. Och inte är de så stora som en matta heller, så det går ju lite snabbt och bra.
      Ha en fin vecka!
      Kram, Ann

      Radera
  6. Jättefint och visst är det roligt med ett "projekt" som faktiskt växer inför ögonen:)
    Har själv hunnit med ett antal, både från egetklippt material och från loppis.
    Nu blev jag inspirerad att fatta virknålen igen!
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att jag kan inspirera dig att börja virka lite igen!
      Ha en fin dag!
      kram, Ann

      Radera
  7. Vad söta de blev Skulle passa bra hus mig på kolonin. hihi.
    Ha det gott i veckan, här ska påsken ut och så måste jag nog vila efter allt ståhej, äntligen ensam från alla besök
    Ha det gott och njut våren
    Kram Meta

    SvaraRadera
    Svar
    1. En matta till kolonin skulle du kunna göra, det skulle ju bli fint!
      Påsken är bortplockad här med och nu är det vårstädningen kvar.
      Ha det gott!
      Kram, Ann

      Radera
  8. Halloj!
    Så fina mattorna blev, kanske också skall ta och testa detta :)
    Kul att du blev nöjd med kudden, jag älskar den hihi. Svårt att lämna
    på morgonen bara!! Shopping brukar sluta dyrt men så kul när man hittar
    sådant man vill ha.
    Ha d gott kram Arja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart du ska testa, det är kul och lite lagom kreativt sådär. Ja, man blir ju lite nöjd och glad när man får uppdatera garderoben så här på våren!
      Ha det gott!
      Kram, ann

      Radera
  9. Jättefina, dom passar lite överallt ju.
    Och att det går fort gillas
    Ha en bra vårvecka
    Kramar/AM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Snabba att göra och fina att placera lite här och där!
      Ha det fint!
      Kram, Ann

      Radera
  10. Wow vad duktig du är :) Vilken härlig blogg du har hos dig. Hoppas du får en fin dag

    SvaraRadera
  11. Åh så fina! Har virkat en för några år sedan men vill minnas att det var lite knepigt att öka lagom för att få det snyggt, men du ser ut att fixa det jättebra. Minns att det för många år sedan var populärt att virka mattor i plast. Har funderat på att virka stoldynor.
    Ha det fint!
    Kram / RosMarie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Lite trixigt att öka lagom men efter lite övning så gick det bra! Virkar på känsla och ökar efter behov utan mönster, det blir bäst då. Stolsdynor är mitt nästa virkprojekt också!
      Ha det fint!
      Kram, Ann

      Radera