måndag 25 april 2016

Spetsgardiner

Måndag igen och helgen har varit bra, lugn och skön och ganska vilsam.
Trevligt 24-årskalas i lördags hos min brorson och lite vårfix här hemma.
Det börjar bli dags att putsa fönster och det är ju inte direkt det roligaste i livet,
men jag tog sats och fick i alla fall upp lite spetsgardiner som jag vill ha över sommaren.


Lite vårigt och fint blev det allt, trots både snö, hagel och regn ute.
Man får göra vad man kan för att hjälpa våren på traven.


Nya kuddar med fjärilar på hjälper till att höja vårkänslan.
Kuddfodralen fick jag som premie när jag började prenumerera på Allt i hemmet igen.

 
Jag gillar färgerna i dem, lite milda men ändå färgglada.


Hallen fick också spetsgardiner i år.
Här brukar jag annars ha "fuskrullgardiner".


Nu är det salen kvar att byta gardiner i så det är väl bäst att sätta igång med det.
Där blir det farmors gamla vita gardiner som vanligt,
 fyra fönster och åtta längder att stryka. 
Hej och hå!

Ha det fint i veckan!
Tjingeling / Ann

22 kommentarer:

  1. Mycket pyssel men fint blir det. Spetsgardinerna är ju som gjorda till dina fönster, inte bara vårfint utan riktigt somrigt! Ser din blomma där på piedestalen och tror att det är den jag fick skott av? Oj, så stor den är och den verkar trivas där mellan fönstren också! Så bra, då vet jag vad jag ska placera min!

    Önskar dig en riktigt trevlig måndag.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stämmer bra det Eva-Mari! Det är den dina skott kommer från och den trivs nog bäst på en piedestal, i alla fall när den blivit lika stor som min.
      Ha en fin måndag du också!
      Kram, Ann

      Radera
  2. Det blev somrigt och vackert med spetsgardinerna! Jättefin hall du har, ljuvliga paneler!
    Ha en fin fortsättning på veckan!
    kram Tini

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spetsgardiner gör ju verkligen att det blir lite vårigt och somrigt på en gång!
      Ha det fint du också!
      Kram, Ann

      Radera
  3. Så hemtrevligt och fint du har det ;))....verkar så fridfullt hos er ;).
    Här snöar det just nu, så lusten att putsa fönster och byta gardiner är som bortblåst ;(...och blåser gör det också, haha...där fick jag till det ;)...jaa, vi gillar kanske samma stil, jag blandar hej vilt och på torpet vill jag ha det i gammal stil ;)..lite modernare här i stan...
    Kramis bia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fuskar lite med putsningen och byter ibland gardiner ändå och skjuter upp det tråkiga till senare när det blir bättre väder för det. Och snart kommer pollensäsongen också och då får man ju putsa igen om man är noga. Puh, det tar aldrig slut...
      Ha det fint i veckan!
      Kram, Ann

      Radera
  4. Så vackert med spetsgardiner till gammaldags fönster! Åh, så fint och somrigt det blir, och den kan ju verkligen behövas! Skönt med nyputsade fönster också.
    Kuddarna var verkligen jättefina och så läckra i mönstret! Ja, ibland kan man få premier som är användbara och snygga! Du har så fint överallt!
    Det verkar vara kyla i hela landet! Soligt här men uj, så kallt! Frost på morgnarna också!
    Undrar hur länge denna kyla ska vara!
    Ha en fortsatt skön måndag!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just nu snöar det här igen! Isiga vindar och yrsnö, nej tack, nu räcker det!
      Ha det gott trots vädret!
      Kram, Ann

      Radera
  5. Spetsgardiner är jättefint, fattas bara
    en varm vind genom fönstret så dom
    fladdrar. Vilket väder vi fick, tur att det redan
    tinat bort
    Kramar/AM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varma vindar känns långt borta just nu! Snön yr utanför mitt fönster just nu!
      Ha en fin kväll!
      Kram, Ann

      Radera
  6. Nu har då verkligen försommaren flyttat in till dig så ljust och fint det blev. Ska nog ta mig i kragen och byta här med.Har funderat i några veckor på det. Kan säga att det känns rätt segt med allt regn, blåst. snö och kyla.
    Ha det så gott i veckan
    Kram Meta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Försommar! Vilket härligt ord!
      Nu känns det ju långt borta med vårt usla väder, men snart måste det väl bli lite varmare!
      Ha det fint!
      Kram, Ann

      Radera
  7. Så fint och vackert med de vita spetsgardinerna mot väggen. Jag är verkligen svag för spetsgardiner och har alltid varit. Det ger så skir och härlig sommarkänsla. Ha en fin måndagskväll. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är också svag för gardiner i gammal, fin spets! Det passar ju också bra i vårt gamla hus, så under sommaren blir det spets i flera fönster.
      Ha det fint!
      Kram, Ann

      Radera
  8. Jag älskar spetsgardiner, kanske för att vi också har ett gammalt hus där det passar. Kuddarna är så uppiggande och fina. Du har det så fint och trivsamt!
    Ha en fortsatt fin vecka!
    Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du!
      Ha det bra i veckan du med!
      Kram, Ann

      Radera
  9. Även om det inte är så roligt att putsa fönster så är man ju så nöjd när det är färdigt. Du fick till en riktig vårkänsla med dina spetsgardiner. Tror banne mig att jag ska leta upp mina också..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen, gör det! Det är alltid rätt med spetsgardiner!
      Vi får hjälpa våren på traven lite!
      Kram, Ann

      Radera
  10. Så vackert och inbjudande hem du har! Och jag är glad att se att du smyger in lite färg också:)
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst blir man glad av färg! Nog är man lite trött på bara vitt!
      Kram, Ann

      Radera
  11. Ja, hej och hå vilket bestyr med fönsterputs och strykning av gardiner! Håller med, det är inte världens roligaste jobb, men fint blir det, du har det riktigt vårligt och vackert. Och hemtrevligt! Själv är jag lite kass på att byta gardiner, brukar ha samma året om, förutom i köket som får lite juliga över julen. Fina blev kuddfodralen med, funderade också på att tacka ja till det erbjudandet, men hur det var blev det inte av.

    Må gott!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt när det är gjort och längre fram i maj vill jag ju vara ute och pyssla istället!
      Kram, Ann

      Radera