söndag 10 december 2017

Skön adventssöndag

Hela helgen har jag bara varit hemma och lufsat runt inne i raggsockor och myskläder.
Javisst ja, jag gick ju faktiskt ner till vedboden och fyllde tre vedkorgar också...
Min man har ett nyopererat knä så vi vilar oss i form med film, läsning 
och lite paus för glögg och pepparkakor lite då och då.
Ingen julstress här inte, så skönt det känns!

Lite adventsfint har det i alla fall blivit här i huset 
och tänk att det bara är två veckor till julafton.
Bäst att passa på att njuta av allt julfint redan nu!
Idag tänder vi andra ljuset och här har det just börjat snöa lite lätt.
Stämning på hög nivå alltså!



En liten adventsgran i matsalen har vi även i år 
och den är lite gammaldags med halmprydnader och farmors gamla ljushållare. 
Halmbocken fick jag för 32 år sedan när jag blev vald till Järnabygdens lucia.
Tänk att bocken hänger med än!


Lite tallris i en Höganäskruka ger också julstämning.
Det behövs egentligen inte så mycket köpt pynt, 
det är fint med det som finns ute runt knuten...


...och några juliga blommor vill jag också ha.
Den här fantastiska azalean fick jag av min vän Lena. 
Tack snälla du!
Så fin, hoppas bara nu att jag lyckas hålla den vid liv över jul åtminstone.
Azaleor brukar vara lite svåra tycker jag, men så fina!


Farmors lilla röda julbock som jag hittade i en bortglömd låda för något år sedan 
är också på plats i köket...


...och i takkvisten hänger några näverstjärnor
 tillsammmans med fåglarna som sitter där året om och spanar på oss.


Det var lite av vårt adventspyntade hus.
Nu ska jag klä mig varmt och gå ut i skogen 
och leta efter en stor gran till salen innan det blir mer snö.

🌲  🌲  🌲  🌲  🌲  🌲  🌲  🌲

Hoppas att ni alla har en skön adventssöndag!

Kramar / Ann

12 kommentarer:

  1. Du har ett så stort och lämpligt hus att julpyssla i, allt blir så bra! Skönt att du inte behöva stressa, inte jag heller. Har haft min del redan, adventsfika för släkten, barnbarnspyssel och adventssoppa för väninnorna. Lite sillinläggningar och ett kolakok till knytkalaset på julafton bara. Just nu redigerar jag min färdigskrivna bok... ett hästjobb kan jag säga. Men kul!

    Ha en fin jobbvecka också.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Mysigt ! ...jag har också en (två) liten gran i en korg (korgar )...en liten i vardagsrummet och en lite större i bloggrummet ;))....har inte haft riktig gran på måånga år, men helt plötsligt ville jag ha gran inomhus !! Vi har en ute på bron också ;))...tycker det är fint med smågranar ! Idag har vi varit på julmarknad på Norra berget, mysigt var det, lite snö dalade ned från himlen och det var riktig julstämning !...tycker tiden går fort och snart är julen här ( och över ).............julen blir lugn hos oss, men desto fartigare till nyår !
    Ha en fin kväll min vän !
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lugn och ro är det man behöver under jul, eller hur?
      Kram, Ann

      Radera
  3. Hoho det rullar på nu har även jag fått lite snö här nere känslan av Advent steg verkligen men det är kallt och blåsigt så jag går inte ut idag. Vilar efter utflykten igår.
    Fin advent hos er är det som vanligt.
    Ha det nu så gott och hälsa krya på sig till mannen.
    Kram Meta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag hälsar det! Han är lite bättre redan!
      Kram, Ann

      Radera
  4. Det låter så lugnt och mysigt hos dig! Skönt att ha pyntat klart så du inte stressar till jul. Jag är i stort sett klar, granen ska in förstås så småningom. Just nu är det kaos i huset, barn och barnbarn har varit här i helgen och julpysslat och med ett gäng nattgäster blir det snart rörigt. Men jag är ledig imorgon och då städar jag.
    Ha en bra vecka!
    Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. En gran till kommer in till helgen här, sen får det räcka!
      Kram, Ann

      Radera
  5. Du har det verkligen adventsfint överallt! Så enkelt och smakfullt också. Den översta ljusstaken var otroligt läcker i sin enkelhet!

    Så skönt att kunna ta det lugnt den här tiden och bara få lufsa runt i raggsockorna! Det låter ju härligt även om din make kanske gör det ofrivilligt med sitt opererade knä.

    Fortsatt sköna dagar önskar jag dej!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ljusstaken är ett DIY-projekt som nu blev adventsstake med fyra ljus istället för fem som det är i den annars under året.
      Kram, Ann

      Radera
  6. Vilket härligt och inspirerande inlägg! Jag måste ta tag i det där fixet till jul...har väl aldrig varit så efter och saknat inspiration som detta år, kanske beror det på vädret?
    Ha en skön fredag och njut av en skön helg nu :)
    Kram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, men tänk på att less is more Titti! Det blir jul ändå!
      Kram, Ann

      Radera