lördag 4 februari 2017

Vitaminboost

Januari är slut och februari har redan några dagar på nacken.
Förkylningarnas månad eller kanske vabruari kallas ju februari för, 
men min förkylning är i alla fall mycket bättre och snart är jag nog helt frisk.
Jag försöker boosta med vitaminer i form av frukt och grönt för att bli riktigt piggelin igen.


Med lite god frukost rasslar jag igång röst och hals och låter nästan som vanligt.


Tulpanerna på köksbordet piggar också upp, och det behövs för
det är verkligen en gråtrist lördag hos mig idag.


Ett litet, tidigt hopp om vår tänds när mina hårt nedklippta pelargoner 
som bara fått vatten och ljus i en endaste vecka redan börjar få nya ljusgröna blad.
Det är ju helt otroligt vilka tåliga växter det är som klarar vinterförvaringen 
i ett kallt och ganska mörkt garage.


Olivträden anar också att våren kommer så småningom och börjar ge nya skott.


Det är kul när de lyckas överleva inne,
men så fort det går får de flytta ut på verandan där de trivs bättre.


Idag blir det en dag att mysa inne för jag har ingen längtan efter att gå ut och frysa i gråvädret.
Hoppas på lite sol snart, det behöver vi nu, eller hur?

Ha en fin helg!
Kramar / Ann 

❤   ❤   ❤   ❤   ❤

16 kommentarer:

  1. ja bäst att mota Olle i grind. Dina pelargoner ser fina ut. Jag längtar verkligen efter solen och ska pilla lite med chilli plantorna i helgen. Kraaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmmm chili, det är bra mot förkylningen också!
      Kram, Ann

      Radera
  2. Ja minsann nu behövs det massor av gottiga vitaminer och fina blommor om man ska överleva den här grå tristessen. HUUU.
    Så härligt det ser ut med dina pelargoner mina har inga gröna blad än.
    Ha det gott i veckan
    kram Meta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingefärsshot varje dag gör susen!
      Kram, Ann

      Radera
  3. jaa tulpaner och lite vitaminer piggar upp ;))
    Än har vi vinter men våren är på väg ;)....härligt !!
    Ha en fin helg, här blir det mello ikväll !
    Kram bia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt för att pigga upp gråa februari! Det behövs nu!
      Kram, Ann

      Radera
  4. Hoppas det var OK att låna din bild för mitt inlägg om Eva-Maris bok!
    Frukt och tulpaner piggar upp, var och en på sitt sätt. Hoppas du snart är frisk. Jag är nästan frisk nu men det var en eländig förkylning jag fick, så ihärdig.
    Kul när pelargonerna vaknar men jag väntar ett par veckor innan jag gör något med mina. Mitt olivträd har stått ute på glasverandan nästan hela vintern, har bara tagit in det när det varit frost. Det ser riktigt fint ut så jag hoppas det klarar sig.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst fick du låna bilden! Hoppas att du mår bättre, det gör jag! Nu är det min mans tur att snörvla och hosta. Han fick det nog av mig, snällt va? 😜
      Kram, Ann

      Radera
  5. Ja hua vilken trist helg vad det gäller vädret. Här behövs mycket av energikickar för att hålla livsmodet uppe. Har mina olivträd i lusthuset och har inte kollat till dem på länge. Man får hoppas de överlever, alltid lika roligt när det lyckas.
    Ha en fin söndag och bra start på veckan!
    Kram RosMarie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu vill vi ha sooooool!
      Ha det gott!
      Kram, Ann

      Radera
  6. Glöm inte d-vitaminer heller! Det är när vi har brist på sol som vi får brist på d-vitamin. Det är därför vi blir så förkylda under vintern!
    Men frukt är ju inte fel det heller! Det är ju bra ur många synpunkter!

    Jag har tittat på mina vissna pelargoner och tänkt att det nog är dax att klippa ner dem. Jag håller med om att det är fantastiskt hur de kan klara sig igenom en vinter med lite ljus och vatten!
    Ha en fin söndagskväll och en riktigt fin kommande ny vecka!
    Kram / Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag äter en D-vitaminkapsel varje morgon och till det en shot med honung, citron och ingefära.
      Det hjälper mot trötthet och förkylningar hoppas jag!
      Kram, Ann

      Radera
  7. Ska ta tag i mina pelargoner den här veckan! Vilken livsglädje du! Lite extra vitaminer behövs nu, idag snöar det här, puh, ingen kul start på veckan...
    Ha en skön måndag!
    Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pelargonerna är riktiga vitaminpiller. Jag blir piggare bara av att se hur de växer!
      Kram, Ann

      Radera
  8. Min förkylning håller också på att ha gjort sitt :) Skönt att även du mår bättre! Har ännu inte tagit ur mina pellisar från vinterförvaringen, kanske dags att göra det snart! Olivträd har jag försökt mig på att övervintra några gånger men aldrig lyckats, men du verkar få till det! ;-)

    Kram Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, konstigt nog så överlever olivträden fast jag inte är någon hejare på odling!
      Kram, Ann

      Radera