söndag 3 januari 2016

Emmafåtöljer

Hej!

Ledigheten rullar på i sakta mak och det känns skönt
att plocka undan lite jul och få in lite vår istället.
Granen får stå några dagar till tillsammans med stjärnor och stakar i fönstren,
men sen får julen vara slut för i år.

Tänkte visa mina nygamla Emmafåtöljer som jag satt nya överdrag på och flyttat in i salen.
Innan hade vi skinnfåtöljer i mörkt brunt så nu blev det ljust och luftigt stället.

 
De mönstrade fanns här i huset och fick nya överdrag för ett par år sedan,
men de enfärgade ropade jag in på auktion före jul och nu är överdragen klara.
Jag fick hjälp av min kollegas mamma som är skräddare att sy dem i grovt linne.


De går i rosa färger under så vem vet,
 till sommaren kanske jag klär av dem och kör lite rosa tema istället.
Bra när man kan byta klädsel lite ibland.

Min Amaryllis har nu gjort sitt men den var jättefin över jul.


Tarzan värmer sig mest framför brasan nu,
det är alldeles för kallt och snöigt att gå ut över huvudtaget.
Brukar tänka på alla katter som inte får vara inne nu på vintern 
och jag skulle kunna ta hand om allihop om det gick.  
Den här missen har det i alla fall varmt och gott på sitt fårskinn. 


 Ha det så gott!
Kramar / Ann

36 kommentarer:

  1. There is nothing I love more than wood flooring. Well, house-wise, anyway:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. I like our hardwood floors very much too!
      I know that some people like to paint them, but I like them natural. :-)
      Ann

      Radera
  2. Åh så fina fåtöljer ...jag är helt säker på att det är bra/goda "energier" i ert hem ;))
    Jag skulle trivas i det huset...så himla fint ni bor...både ute och inne (har jag säkert skrivit förut, hihi)...god fortsättning !!
    Kram bia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Bia! Kul att du tycker om det!
      Goda energier låter bra, och det tror jag nog att vi har här i huset. Kanske något litet snällt spöke, men det är bara trevligt. ;-)
      God fortsättning!
      Kram, Ann

      Radera
  3. God energi är bara förnamnet på dig, ditt hus och din katt:) Önskar dig/er god fortsättning på nyåret och ser fram emot många härliga vackra bilder och texter!
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Skorpan, du är så välkommen!
      God fortsättning!
      Kram, Ann

      Radera
  4. Så fint rum, och kakelugn också.
    Blev jättefint med fåtöljerna, så ljus
    och luftig känsla.
    God fortsättning och kramar/AM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kakelugnen värmer skönt både för människor och djur och det eldas varje dag nu när det är kallt ute.
      Jag är också nöjd med fåtöljerna, blev lite mindre trångt också.
      God fortsättning!
      Kram, Ann

      Radera
  5. Men så mysigt ni har! Sådär skulle vår katt aldrig få för sig att ligga! ;-) Snygga stolar!!

    Kram Therese

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du! Katter gör ju som bekant som de vill med det mesta...
      Kram, Ann

      Radera
  6. Emma fåtöljerna blev jättefina med gråa överdrag! Fiffigt när man ta loss dem för tvätt :) Vackert vardagsrum ni har och ljuvlig kakelugn!
    Ha en riktigt fin söndags kväll och en bra början på den nya veckan!
    kram Tini

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag blev också väldigt nöjd och det är kul med omväxling!
      Ha en fin vecka!
      Kram, Ann

      Radera
  7. Så vackra och nätta emmastolarna är där i ditt fina rum! Och sån tur du hade att få tag på nästan identiska.
    Här åker julsakerna undan efter trettondagen, lika roligt som att plocka fram dem till första advent är det att plocka undan dem. Nu är våren i sikte!

    God fortsättning på nya året!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu siktar vi på vår! Jag hör av mig om någon passande måndag så vi kan ses! Det blir kul!
      Kram, Ann

      Radera
  8. Så fint du har det i salen! Vackra möbler. Det där tyget känner jag igen. Har köpt någon meter av det och använt till kuddar. Kan aldrig gå förbi vackra tyger utan att köpa iaf en liten bit för alltid kan det passa bra till något.
    Tack för hälsningar!
    Kram / RosMarie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det här med tyger, det är svårt att inte köpa en bit när man ser ett riktigt fint tyg. Jag har nog varit lite av en tygsamlare förut, men insett att jag inte ska köpa varje gång jag ser ett fint tyg. Många kuddar har det blivit...
      Ha det gott!
      Kram, Ann

      Radera
  9. Så trevligt med emmor runt bordet, riktigt stiligt! Och så snyggt i salen.
    Jo, vår katter ligger mest inne bredvid eller på elementen. Inte ska de vara ute i kylan om de inte vill.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Emmorna blev bra och jag är glad att jag till slut kom över ett par till. Jag ville ju ha fyra runt vårt bord och fick leta ett tag efter ett liknande par.
      Ha det gott!
      Kram, Ann

      Radera
  10. Halloj!
    Grattis i efterskott, fint uppvaktad du blev. Så mysigt du
    har inrett det hem i julskrud, läst ikapp dina inlägg hihi.
    Så himlans fint det blev med emmastolarna, bra när man kan förnya
    istället för att köpa helt nytt! Så mysigt katten ser ut att ha det,
    våran Lady går ut fast väldigt fort bara för att göra sina behov.
    Ha d gott kram Arja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för grattishälsningen!
      Det är kul när man kan återbruka gamla möbler och saker. Det mesta här hos mig är ärvt, fått och gammalt. Något nytt följer väl med hem ibland, men hellre loppissaker i så fall.
      Ha en fin vecka!
      Kram, Ann

      Radera
  11. Men en Emmafåtölj kanske vore något för mig att gå på jakt efter! Jag är ute efter något som inte är så skrymmande till ett litet flickrum!

    Kram jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. En Emma blir ju säkert fint i ett flickrum! De är ju så nätta och det finns ju ganska gott om dem, särskilt om man bara vill ha tag på en ensam. Svårare när man vill ha ett par men det gick ju det med till slut.
      Kram, Ann

      Radera
  12. Det där med fåtöljer är inte lätt att få till det. Så fina de blev med det nya tyget och så praktiskt att kunna ta av och ha annat som omväxling. Emma fåtöljen är så liten och nätt får nog ta en funderare på det. Ohh kakelugnen är det enda jag saknar från vårt hus. Nu får jag i alla fall en kamin på kolonin.
    Ha det gott i veckan
    kram Meta

    SvaraRadera
    Svar
    1. En kamin är inte dumt det heller! Där får du sitta och elda och mysa när bygget blir klart. Så mysigt!
      Ha det fint!
      Kram, Ann

      Radera
  13. Så nätta och fina dessa fåtöljer är, och så fint med grått, grovt linne! Åh, så fint du har det!
    Ja, nu börjar julen plana ut, och man vill liksom gå vidare, mot ljusare tider! Det kan gärna få vara vinter för min del, bara det ÄR vinter, och inte hit och dit med mildväder och kyla varannan dag!
    Bättre kan väl inte en katt ha det! Åh, så gosigt och fint framför brasan! Ja, man skulle önska att alla katter fick ha det så under vintern!

    Ha en god fortsättning på nya året och hälsa Tarzan! :)
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är det verkligen vinter äntligen! Kallt och snö i luften även om vi inte har några mängder än. Ganska lagom med ett litet vitt täcke som lyser upp.
      Jag hälsar till stugsittaren Tarzan från dig! ;-)
      Kram, Ann

      Radera
  14. Men så fina fåtöljer. Inte lätt att klä om möbler. jag tycker mycket om tycket. Passar jättebra i ert rum. Önskar dig en fin fortsättning på det nya året! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det var tur att jag fick hjälp med överdragen. Och jag blev jättenöjd!
      Kram, Ann

      Radera
  15. Till att börja med, Grattis i efterskott på födelsedagen! Och god fortsättning på det nya året!
    Jag har varit dålig på att läsa andras bloggar ett tag men nu har jag läst bakåt i din blogg och kan bara konstatera att du har det så otroligt vackert! Och dina emmafåtöljer blev helt underbara! Jag gillar verkligen såna men har ingen själv nu. Hade en i ett tidigare förhållande men den fick han i delningen.
    Din kamin är också så fin! Underbart att elda i den under kalla dagar!
    Hoppas du får ett riktigt bra 2016!
    Kramar från Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för grattishälsningen och tack för svaret på min kommentar! Fick ett mejl om att du svarat, hur ställer man in det? Tror inte att det funkar på blogspot. Kanske du vet hur man gör? Jag försöker ju att svara på alla kommentarer och det är ju kul om de också blir lästa av den som kommenterade.
      Kram, Ann

      Radera
  16. Fint med Emmafåtöljerna, så nätta. Tarzan gör sig bra framför spisen. Förstår honom precis.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ibland skulle man vara katt! ;-)
      Kram, Ann

      Radera
  17. Snyggt! Jag har också en "emma" ute i förrådet men den skulle behöva kläs om. Ha ha, ja sådär ligger min katt också, helt utslagen framför kaminen, man tror nästan pälsen ska ta eld!
    Ha nu en skön helg...
    Kram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, inte är de då rädda för elden katterna...Varmt och gott ska det vara!
      Kram, Ann

      Radera
  18. Åhh så fint ni har det Ann. Vilken underbar sal!
    Fåtöljerna blev jättefina.
    Förstår att kissen har det skönt framför brasan :)
    God fortsättning på det nya året!
    Stor kram
    Jessica

    SvaraRadera