lördag 10 februari 2018

Tidiga vårtecken

Här har det just börjat snöa igen och nu börjar till och med jag tycka att det räcker.
En härlig vinter har vi, men nog börjar jag längta lite efter våren nu.

Ett tidigt men säkert vårtecken för mig är när mina pelargoner får komma in från garaget.
Idag har jag klippt ner allihop och burit in dem i husvärmen.
Just nu är de inte så vackra precis,
men lite vatten, värme och ljus gör susen för vintertrötta pelargoner.


Om bara några dagar har de kvicknat till och då kommer de härliga ljusgröna bladen direkt.
Härligt med lite vårgrönt mitt i februari!

De här fina sticklingarna fick jag av min vän Lena och de är ju redan gröna och fina.
En Augusta-pelargon och en Coca-Cola-pelargon är det,
och den sistnämnda doftar faktiskt redan Coca-Cola om man rör vid bladen.
Det blir spännande när de till sommaren förhoppningsvis börjar blomma.


Nu har de fått lite större kruka att växa i och bästa platsen
 på hängande hyllan i köksfönstret.
De får lysa upp lite med sitt gröna
 tills de nyvakna pelargonerna på fönsterbrädan får nya blad.


Andra tidiga vårtecken är att min motorcykel ska fixas inför säsongen.
Tur för mig att min man är så duktig på sånt och arbetsfördelningen är sådan 
att jag köper nya tillbehör och han skruvar dit dem.😁
Själv putsar jag mest så att hojen blir gnistrande blank och fin.
Idag fjäskade jag lite och gjorde en liten garage-picnic och bar ut till min egen mekaniker,
så att han slapp gå in och äta lunch. 
Kvinnlig list kallar jag det...😉


Ikväll blir det ett restaurangbesök i stan för oss.
Det blir trevligt!

Hoppas att ni har en fin helg, ta hand om er!

Kramar / Ann

14 kommentarer:

  1. Låter trevligt med ett restaurangbesök ;))....det blir det snart för oss igen också, för sambon fyller år i slutet av månaden ;)...det där med att ta sticklingar är jag dålig på...brukar spara mina sommarpelargoner över vintern både på landet (där de trivs bra över vintern) och så klipper jag ner dem, men de blir bara spretiga och taniga...jag slarvar väl lite med dem, haha...så det brukar sluta med att jag slänger dem ändå...köper nya till sommaren för de är ju inte så dyra precis ! Önskar dig en trevlig helg...och ett mysigt restaurangbesök ;)!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, vi hade trevligt på restaurangen!
      Kram, Ann

      Radera
  2. Att ta hand om pelargonerna känns alltid lite motigt. Antagligen för att jag har så svårt att slänga sticklingar och de tar sån plats. Ser att du beskurit ganska hårt, så nu ska jag också ta i rejält.
    Roligt att hojen är på gång! Det blir fint att susa fram och känna dofterna till våren.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag klipper ju ner mina och tar inga sticklingar. De ser helt bedrövliga ut efter vintervilan i garaget så det går inte att ta sticklingar då. Men nu börjar de gamla ta sig igen!
      Kram, Ann

      Radera
  3. De två sticklingar du fick av din vän är nya för mig, spännande! Har börjat t sticklingar av mina pelargoner, de som jag tycker mest om. Mina får ingen riktig vintervila, de står i fönstren hela vintern, och det har funkat bra hittills.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi får se hur blommorna ser ut så småningom!
      Kram, Ann

      Radera
  4. Ett våretecken är det verkligen när pelargonerna åker fram ur sina gömmor! Så fina och frodiga de fådda skotten är! De kommer säkert att växa till sej ännu mera i ny jord och kruka.
    Nu är det bar att vänta på att de övervintrade ska börja skjuta nya blad.

    Vilken fint vårtecken med din hoj, och så bra att ha en som fixar till den. Ja, lite kvinnlig list skadar inte i ett sånt sammanhang! :) Säkert dröjer det väl en tid innan du får åka ut med hojen. Antar att ni har rätt mycket snö hos dej.
    Ha en fortsatt skön helg!
    Kramar
    Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har jättemycket snö och bara minusgrader så än dröjer nog våren här!
      Kram, Ann

      Radera
  5. Jag kom mig aldrig för att skaffa en sån hängande hylla som du har, nu är jag sugen igen! Praktisk, framförallt nu när krukorna trängs på fönsterbrädorna, jag har planterat om och tagit sticklingar jag också.

    Tänk att ni börjat med mc-förberedelser redan! Hoppas det blir en tidig och lång säsong med fina utflykter.

    Snöar och blåser just nu så än får vi vänta. Men den som väntar på nåt gott...

    Ha en fin ny vecka!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men så dumt! Jag var ju in i butiken i Skellefteå när jag var där för några veckor sedan. Jag kunde ju ha köpt en till dig då!
      Kram, Ann

      Radera
  6. Med kvinnlig list kan man komma långt! ;)
    Tack för påminnelsen, måste ta tag i mina pelargoner snart....
    Trött på snö hinner man sällan bli på Gotland, här är det snålt med sånt...

    Ha det fint!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite mysigt med snön är det ju, men nog har ni tur som snart får vår. Vi får nog en lång vinter här i år...
      Kram, Ann

      Radera
  7. Coca-cola pelargon låter intressant! Älskar doftpelargoner! Ja det börjar både spira och våras hos dig, skönt. Ikväll snöar det stora vita tunga snöflingor här i Blekinge, usch...
    Kram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Massor med snö här med, hur ska det hinna smälta innan midsommar undrar jag...
      Kram, Ann

      Radera